20 maart 2012

Brood en een zoutarm dieet

Aanvulling september 2015:
Dit bericht schreef ik toen ik nog zoutarm moest eten. Sinds september 2013 ben ik gestart met koolhydraatbeperkte voeding, en sinds die tijd houd ik véél minder vocht vast. Niet alleen mijn zoutarme dieet is verleden tijd, maar mijn plasmedicatie is ook nog eens met 75% verminderd!!
Lees meer...

De eerste jaren dat ik een zoutarm dieet volgde at ik eigenlijk altijd 'gewoon' brood. Ik vond zoutloos brood namelijk vies (dat vond iedereen) en zorgde ervoor dat het beleg niet al te zout was. Veel zoete producten dus op brood, hoewel mijn voorkeur eigenlijk uitging naar hartig...
Het was sowieso in de praktijk best moeilijk om me aan het dieet te houden. Je moet je manier van eten écht omgooien, en dat kost tijd.
Omdat ik toch weer eens graag iets hartigs op brood wilde, besloot ik om tóch eens aan het zoutloze brood te gaan. Natuurlijk was het even wennen, maar ik genoot wel weer van mijn plakje kaas en vleeswaren...

Naarmate de tijd vorderde en ik zélf steeds meer gerechten zoutarm leerde maken, besloot ik dat het tijd was om ook mijn eigen brood te gaan bakken. Ik kocht een broodbakmachine en ging experimenteren.
Binnen de kortste keren bakte ik het lekkerste zoutarme brood. Het hoefde nu niet meer helemaal zoutloos, maar kon wel met véél minder zout dan het gewone brood van de bakker. Ik gebruik zelf het liefst de losalt met jodium, en dan in een kleine hoeveelheid.
Omdat het minderen van zout in het deeg wel iets met de structuur van je brood doet, moet je soms even experimenteren wat goed werkt. Soms heb ik nog een klein 'hoedje' op mijn brood, omdat het makkelijker rijst dan brood mét zout. Gelukkig proef je hier helemaal niets van!

Op mijn blog zullen diverse recepten komen voor zoutarm brood. Naast het basisbrood zijn er namelijk nog heel veel andere lekkere varianten te bedenken, met bijvoorbeeld kruiden, zaden of nootjes. Ook het recept voor de worstenbroodjes kun je al terugvinden.

Ik wens iedereen veel bakplezier!

2 opmerkingen:

  1. Quote: "omdat het makkelijker rijst dan brood mét zout. "

    Hùh? Mijn brood rijst juist veel minder sinds ik Losalt gebruik.
    Ik doe nu de helft van wat ik vroeger aan Na-zout gebruikte, in mijn brood.
    Eerlijk gezegd denk ik dat gist Natrium nodig heeft om goed te werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarom je brood minder rijst weet ik niet, maar toch is je stelling niet waar.
    Misschien kun je hier eens kijken voor meer informatie: http://www.weekendbakery.com/posts/zout-en-broodbakken-waarom-en-hoeveel/

    Heb je nog meer veranderd aan je recept?

    BeantwoordenVerwijderen