Cajun Chickenwings BBQ

Een BBQ is leuk en gezellig! Er zijn maar weinig mensen die niet houden van een BBQ op z'n tijd. Voorwaarde voor een goede BBQ vind ik wel dat er goed vlees is, zodat ik niet bang hoef te zijn om ongaar vlees of juist zwartgeblakerd vlees te eten. Het liefst rooster ik mijn vlees dus zelf, zodat ik er optimaal controle over heb.
Omdat deze kipkluifjes gemarineerd zijn en dan sneller zwart worden, wil ik dat ze niet te lang op de BBQ hoeven te liggen. Omdat kip natuurlijk ALTIJD goed gaar moet zijn kook ik de kipkluifjes daarom voor. Ze zijn dan al praktisch gaar als ze op de BBQ gaar, en hoeven alleen nog maar een krokant laagje te krijgen. Ideaal dus!

Ingrediënten:

8 kippenvleugeltjes
1 el ketjap
scheutje citroensap
1 el Mexicaanse kruiden
1 teen knoflook
1 el olijfolie
 ¼ el sambal
zout naar smaak

Bereiding:

Spoel de kippenvleugeltjes af en zet in een pannetje onder water. Doe de ketjap en een scheutje citroensap erbij en breng aan de kook. Laat ze 7 minuten zachtjes koken en giet het water weg.
Laat de vleugeltjes goed uitlekken en afkoelen.

Maak een marinade van de kruiden, olijfolie, sambal, zout en gesnipperde knoflook. Dep de vleugeltjes goed droog en smeer ze in met de marinade. Laat minimaal 1 uur intrekken.

Rooster de kip op een BBQ mooi goudbruin. Zorg ervoor dat de BBQ dus niet té heet is en keer de vleugeltjes regelmatig. Omdat het vlees al voorgegaard is, hoeven ze maar kort op de BBQ. De komende dagen volgen er meer gerechten voor de BBQ!

Reacties