Vegetarische Moussaka

Moussaka maakte ik vroeger altijd met een wereldgerecht van Knorr (nu onbegrijpelijk!). Hoewel ik deze moussaka echt wel lekker vond, zat het me toch niet lekker dat ik zélf geen lekkere moussaka zou kunnen maken zonder hulp van Knorr... Ik trok dus opnieuw de stoute culinaire schoenen aan, las een aantal recepten en maakte m'n eigen variatie. En tadaaaaaa.... I did it! Ik koos deze keer voor een vegetarische variant, omdat ik dit gerecht daar heel geschikt voor vind. Wil je er vlees in? Voeg dan 250 gram gehakt toe en klaar ben je...
Hier dus mijn bewuste homemade Moussaka!
Ingrediënten voor 4 personen:
1 courgette
1 aubergine
1 grote witte ui
4 tenen knoflook
500 gram voorgekookte aardappelschijfjes
1 blik tomatenblokjes
2 el olijfolie
1 groenten-bouillonblokje
2 tl gedroogde oregano
1 tl gedroogde peterselie (vers kan natuurlijk ook!)
mespuntje kaneel
vers gemalen peper
1 laurierblad
150 ml Griekse yoghurt (10% vet!)
2 eieren
50 gram geraspte oude kaas

Bereiding:
Snijd de courgette, aubergine en ui in blokjes. Hak de knoflook fijn.
Verhit de olie in een braadpan. Fruit hierin de ui glazig en voeg de knoflook toe. Laat even meebakken en doe de aubergine erbij. Doe na 3 minuten de courgette erbij. Blijf af en toe omscheppen.
Voeg de tomatenblokjes toe en verkruimel een bouillonblokje boven de pan. Doe de peper, oregano, peterselie en kaneel erbij. Roer door en steek het laurierblad in de saus. Laat nog lekker 10 minuten pruttelen.
Klop in een kom de yoghurt en eieren los tot een sausje. Voeg 15 gram geraspte kaas toe en meng nog even door.
Doe in een grote ovenschaal onderin een laagje van de groentensaus. De bodem moet bedekt zijn, maar het moet geen dikke laag zijn. Verdeel de helft van de aardappels erover. Afhankelijk van de dikte van de plakken aardappel kun je ze dakpansgewijs of plat neerleggen. Maak nog een laagje saus en daarna aardappels. Doe hierop nog een klein restje saus, ongeveer de helft vergeleken met de vorige lagen.
Verdeel hierover het yoghurtsausje. Strooi het restant van de geraspte kaas erover.
Bak op 200 graden 45 minuten in een voorverwarmde oven. Als de aardappelschijfjes al vrijwel gaar waren kan het wat korter. Laat 10 minuten rusten voordat je gaat opscheppen!

Kali orexi! (Eet smakelijk!)

N.B. Wanneer je het gehakt toevoegt, bak je dit rul in de olie  voordat je de uien in de pan doet. Verder kan het recept ongewijzigd gemaakt worden.

Tip: Strooi in plaats van geraspte kaas eens verkruimelde feta over de moussaka.

Reacties

  1. Ik wil opmerken dat in tomatenblokjes helaas ook zout zit

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste anoniem:
      Er zijn diverse (huis)merken blikken met tomatenblokjes in de handel waar geen zout aan toegevoegd is. Het zout wat er in zit, zit dus al in de tomaten zelf. Dat zout voeg je ook toe als je voor verse tomaten zou kiezen!
      Goed kijken dus welk blik je koopt.

      Verwijderen
  2. Erg lekker deze! Met de hoeveelheden die ik in mijn supermarkt kon kopen (niet minder dan 350g gehakt en een erg grote aubergine) kon ik er misschien wel vier keer van eten. (Wat ik overigens niet heb gedaan, dus ik moest een deel weggooien.)

    Heb je weleens geprobeerd dit in te vriezen? Blijft het dan lekker?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vries alles in :-) Wanneer je het per portie invriest als het afgekoeld is, kun je het vanuit de vriezer in een hete oven opwarmen.
      Ik schat ongeveer 25 minuten op 200 graden. Het proberen waard zou ik zeggen!

      Verwijderen

Een reactie posten