Goud van oud: maak je eigen Shoarma-kruidenmix

Deze kruidenmix plaatste ik vijf jaar geleden al op mijn blog en is ontzettend vaak bekeken. Shoarma is denk ik bij veel mensen geliefd...
Helaas zitten in gekochte shoarma vaak veel onnodige toevoegingen, dus een eigen kruidenmix is een stuk gezonder. Daarbij kun je zelf je vleessoort kiezen én weet je zeker dat het vers is!

Op de foto ligt naast de grove kipshoarma een low-card pitabroodje. Ook heb ik met de shoarma wat verse andijvie meegebakken. Een makkelijker en lekkere manier om wat extra groenten te eten.
In Nederland wordt shoarma meestal gemaakt van varkensvlees, maar voor de traditionele shoarma uit het Midden Oosten werd lamsvlees gebruikt. Overigens kun je ook prima variëren met kalkoen en rund.
In plaats van knoflooksaus serveerde ik dit keer tzatziki bij de shoarma.


Shoarmakruiden

1 tl zwarte peper
1 tl komijnpoeder (djinten)
1 tl korianderpoeder
1 tl piment
1 tl paprikapoeder
1 tl gemberpoeder
1 tl cayennepeper
1 tl kaneel
1 tl nootmuskaat
1 tl kurkuma (koenjit).
1 tl knoflookpoeder
1 tl selderieblad
1 tl peterselie


Doe alle kruiden bij elkaar in een bakje en roer heel goed door. Schep de mix in een leeg kruidenpotje en bewaar op een donkere, koele plaats.
Gebruik 1 el kruidenmix voor 500 gram vlees.

Reacties

  1. Lekker, ik maak deze ook altijd. Vooral de kaneel 'doet het hem'.
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En dan wel met een lekker knoflooksausje
    2 el mayo (calvé licht en romig), ong. gelijke hoeveelheid yogurt, 2 tl bieslook en 1 grote knoflookteen (geperst) laat dit wel even (net als je vlees) 2 uur trekken in de koelkast.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik gebruik altijd creme-fraise inplaats van yogurt maar dat kan ook

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook ik heb deze nu een keertje geprobeerd. Echt lekker dankjewel voor de vele tips.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ruikt de shoarma kruiden hetzelfde als de die uit de super van Silvo ?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Erg lekker! Iets te pittig naar mijn gevoel. Volgende keer iets minder zwarte peper :')

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sterkte van peper kan wisselen! Bij jouw peper dus wat minder ;-) Fijn dat het in de smaak viel!

      Verwijderen
  7. Niks mis mee , maar de komijnpoeder moet je een beetje als basis van de Shoarmakruiden zien, in dit recept dus gewoon twee theelepels ipv één... PS. iemand noemt het pittig ,dit komt niet door zwarte-peper maar door de cayennepeper (of hele pittige paprikapoeder, die je in vele soorten kan krijgen . Van mild tot super'heet'.. )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt helemaal gelijk, de cayennepeper is de boosdoener als het te scherp is!
      Paprikapoeder is alleen maar scherp als het er echt op staat gelukkig. Wel lekker vind ik, die pit!
      Zelf vind ik komijn snel overheersen, maar voor de liefhebber kan je zeker wat meer gebruiken. Bedankt voor je aanvullingen!

      Verwijderen

Een reactie posten