Champignons in een krokant jasje

In een restaurant kun je soms als voorafje gefrituurde champignons bestellen... Heerlijk!
Omdat ik thuis geen frituurpan heb bedacht ik een alternatief voor in de oven.


Ingrediƫnten:
125 gram niet al te grote champignons
1 ei
50 gram paneermeel 
1 tl paprikapoeder
25 gram geraspte kaas
olie in een spray

Bereiding:
Meng de paprikapoeder en kaas door de paneermeel in een ruime kom. Kluts het eitje in een andere kom. Vet een ovenschaal heel licht in met olie. Maak de champignons schoon.
Wentel de champignons door het ei, daarna door het paneermengsel, dan weer door het ei, en ten slotte nog een keer door het paneermengsel. Het is een geklieder, maar de moeite meer dan waard! Zet de champignons met het steeltje omhoog in de ovenschaal, met een klein beetje tussenruimte. Spray een beetje olie over de champignons.
Bak de champignons 20-25 minuten in een voorverwarmde oven op 200 graden.

Erg lekker met knoflooksaus of mosterdmayonaise (die je natuurlijk zelf maakt!)!

Tip: Wil je er een koolhydraatarm voorgerecht van maken? Gebruik dan tarwe- of haverzemelen in plaats van paneermeel.

Reacties

  1. Dank je wel! De smaak vond ik onverwacht voortreffelijk en ik ga dit zeker regelmatig maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bijzonder dit zeg, moet ik eens gaan proberen! Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt goed. Enig idee of het ook in de airfryer kan? Zo ja welke temperatuur en hoe lang?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat ook mijn 'oude' recepten nog gevonden worden. Dit is een recept uit mijn vetarme, zoutarme tijd. Gelukkig eet ik nu veel lekkerder!
      Ik denk dat dit recept lastig is in de airfryer, omdat het laagje en door de blazer snel afgaat.
      Vandaag plaatste ik toevallig een ander recept voor champignons in de airfryer, misschien is dat wat voor je?

      Verwijderen
  4. Hallo!
    Mijn vriend houdt helaas niet van gesmolten kaas. :(
    Is deze goed te proeven? Zoja, kan ik dat ook gewoon weglaten in het paneermengesel?
    Dankje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja je kunt het weglaten en vevangen door een flinke snuf zout.

      Verwijderen

Een reactie posten