Gebraden varkensfricandeau

De ronde bovenbil of ronde fricandeau is het dikke stuk van de ham waarvan voornamelijk schnitzels worden gesneden. Varkensfricandeau is een heel mager stukje varkensvlees. De ham zoals wij die kennen (achterham, schouderham enz.) is gekookt vlees dat gepekeld is, en soms daarna nog wordt gegrild of gerookt.
Daarnaast worden er vaak diverse smaak- en kleurstoffen aan toegevoegd én suiker!
Verse varkensfricandeau is dat echter helemaal puur. Je kunt het prima als groot stuk vlees bereiden en daarna in plakken, blokjes of reepjes snijden.

Ik braadde het vlees deze keer eerst aan in de pan, en daarna ging het in de oven. Later heb ik er vleeswaren van gesneden, maar ook direct na het braden is het een verrukkelijk stukje vlees bij een diner.
Fricandeau combineert prima met asperges en in veel asperge-gerechten waarin ham is verwerkt kun je deze vervangen door fricandeau. Je moet het echter niet lang braden of bakken, want dan wordt het droog.

Ingrediënten:
1 kg varkensfricandeau
100 gram roomboter
vleeskruiden
versgemalen peper

Bereiding:
Haal het vlees een half uur voor bereiding uit de koelkast. Dep het daarna goed af en bestrooi het royaal met vleeskruiden en versgemalen peper. Klop de kruiden met je vingers voorzichtig in het vlees. Maak in een koekenpan of braadpan de boter heet en leg het vlees erin. Bak het rondom bruin. Leg het daarna in een ovenschaal. Zet in een voorverwarmde oven op 100 graden.
Wanneer je een thermometer hebt gebruik deze dan, je weet dan heel zeker wanneer het vlees van binnen de goede temperatuur en garing heeft. Varkensfricandeau moet een kerntemperatuur hebben van 62-65° C.

Reacties

  1. Hallo Martine,

    Een leuke blog heb je! Ik zag de gebraden varkensfricandeau staan bij populaire berichten. Wat een goed idee voor vleeswaren. We eten (bijna) e-nummer vrij/ suikervrij, voor vleeswaren blijft er dan weinig over. Ik maak zelf gebraden gehakt en gebraden kiprollade op brood. We eten nog wel eens ham, maar daar zitten toch wat e-nummers in waar ik niet zo blij van word. Dan vind ik dit een goede vervanger! Binnenkort maar een keer naar de slager voor een stuk fricandeau.

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, deze is bij mij ook favoriet. En de plakken kun je zo lekker dik snijden ;-)
      Ik maak van nóg dikkere plakken ook blokjes voor in salade, een goed alternatief voor (zoute) ham.
      Je vindt een vergelijkbaar recept voor rosbief op mijn blog: http://dekeukenvanmartine.blogspot.nl/2012/06/gebraden-rosbief-in-de-oven.html

      Verwijderen
  2. Hoi Martine,

    Hoe lang moet de fricandeau in de oven? Ik kan dat niet terugvinden in je recept. :-)

    Groetjes,

    Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Miriam,
      In de oven vlees bereiden op lage temperatuur is erg lastig als je geen kernthermometer hebt. In dat geval zou ik het liever braden in de pan (ongeveer 40 minuten), of na aanbraden 30 minuten op 175 graden in de oven. Tussentijds aan het vlees voelen of het niet te droog wordt...
      Grote stukken vlees braden vraagt wat oefening :D

      Verwijderen

Een reactie posten