Salsadip van Tomaten en Koriander

Nachos, dol ben ik erop! Het liefst eet ik ze met een hele pittige salsadipsaus waar je niet bij moet drinken, omdat er dan geen houden meer aan is... Heerlijk! Maar ja, die gekochte salsasauzen bevatten vaak heel veel toevoegingen. Omdat ik de nachos het lekkerste vind met een pittig dipje, besloot ik de salsasaus dit keer zélf te maken. Aangezien ik er behoorlijk zin in had, wilde ik dit een beetje snel doen... Tsja... dat was misschien niet zo handig, maar het leverde me wel een extra super recept op! Daarover later meer...


Ingrediënten:
1 blik gepelde tomaten
4-5 tenen knoflook
1 ui
1 rode peper
half bosje verse koriander
sap van een halve limoen
1 tl suiker
snufje kaneel
snufje piment
snufje komijn
1 gram zout

Bereiding:
Laat de tomaten uitlekken en vang het tomatensap op. Maak de knoflook en de ui schoon en snijd ze in grove stukken. Haal de zaadjes uit de peper en snijd hem in kleine stukjes. Snijd de koriander grof. Doe de tomaten, knoflook ui, koriander en peper in de keukenmachine en maal fijn. Niet te lang draaien, want dan wordt de salsa te dun. Schep het over in een kom en doe de kaneel, piment, komijn, limoensap en suiker erbij. Roer goed door. Bepaal of je het nodig vindt om er wat zout doorheen te doen, of eventueel nog wat extra peper of andere kruiden. Proeven!!

Wanneer je de salsa te nat vindt kun je hem in een zeef nog wat uit laten lekken... Wanneer je het bij vlees serveert is het echter wel lekker als de salsa wat dunner is!

Schep de salsa om en om in laagjes met de nachos in een klein ovenschaaltje en zet 10 minuten in een voorverwarmde oven op 200 graden. Je maakt het extra lekker door er nog wat geraspte kaas over te strooien...

Tip: vervang de gepelde tomaten uit blik door 450 gram fijngesneden sappige verse tomaten. Iets meer werk, maar wel échter natuurlijk!

Reacties

  1. Bedankt voor het recept, ik ga het vanavond uitproberen!
    Ik heb nog wel 1 tip omdat je in het recept zoveel mogelijk zout vermijd;
    probeer eens grijs zeezout. In de natuurwinkel is het verkrijgbaar en in iedere Franse supermarkt, maar da's best ver rijden)
    Dit zou bevat 84 mineralen en smaakt zoals zout hoort te smaken, ik hield nooit van zout, maar dit is en echt lekker en daarnaast gezond.
    Zelfs Himalaya-zout valt hierbij in het niet.
    Probeer het en je lichaam zal je dankbaar zijn.
    God bless en kookse!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten