Geroosterde paprika-tomatensoep

Op mijn aanrecht lagen 3 rode paprika's me toe te lachen, en ik besloot dat ik daar wel eens soep van kon maken. Op internet vond ik een recept dat er lekker én eenvoudig uitzag. Aan de slag dus!
De paprika's moesten samen met tomaten en nog enkele ingrediënten worden geroosterd. 'Druk ze daarna door een zeef', stond er vervolgens in het recept... Pureren met de staafmixer zou er namelijk voor zorgen dat de velletjes in de soep zouden achterblijven, waardoor de smaak wat minder zacht zou worden. Dus wat doe je dan? Precies. Je mikt de hele zooi in een zeef en duwen maar. Nadat ik me een kwartier lang het schompes had gedrukt, keken de paprika's me vanuit de zeef nog altijd lachend aan. De tomaten waren er netjes doorheen gegaan, maar de paprika's kreeg ik er onmogelijk door.
Ik besloot dat het recept de pot op kon, en mikte de hele handel in de blender, waarna ik het vervolgens door een zeef deed. En wat schetste mijn verbazing? JAMMIE JAMMIE JAMMIE!

Ingrediënten:
3 rode paprika's (600 gram)
6 rijpe tomaten (600 gram)
3 tenen knoflook
1 kleine rode peper
1 ui
3 el olijfolie
1 el balsamicoazijn
1 handvol basilicumblaadjes
600 ml water
1 groentebouillonblokje
witte peper
Griekse yoghurt

Bereiding:
Snijd de paprika's in kwarten en verwijder de zaadjes. Snijd de tomaten doormidden. Ontdoe de peper van de zaadjes en snijd samen met de knoflook en ui in grove stukken. Leg alle groenten met de basilicumblaadjes op de bakplaat en doe de azijn en olie erbij. Rommel alles even lekker door met je handen, zodat de olie en azijn zich goed verdelen.
Zet de bakplaat in een voorverwarmde oven op 180 graden en laat 45 minuten roosteren. Schep af en toe een keertje om.

Pureer de groenten. Proef en bepaal zelf of je de groenten nog wilt zeven. Ik wilde nu een gladde soep, dus ik deed het wel maar écht nodig is het niet! Voeg een halve liter water toe en breng aan de kook. Los een bouillonblokje goed op in 100 ml water en voeg dit toe. Afhankelijk van hoe dik/dun je de soep wilt hebben kun je eventueel meer water/bouillon toevoegen. Maak op smaak met wat witte peper.
Serveer de soep in een diep bord met een klodder Griekse yoghurt in het midden en een paar basilicumblaadjes erop.

Tip: Laat de soep afkoelen en serveer koud! Heerlijk op een warme, zomerse dag.

Reacties

  1. Lekker! Bij gebrek aan yoghurt heb ik een bescheiden klodder zure room gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk recept voor pastasaus, ja echt waar je leest t goed. Ik heb alle ingrediënten gebruikt, alleen ben ik eigenwijs en heb ik gespeeld met recept.

    drie uien en paprikamix in pan gebakken.en vijf kleine takjes thijm toegevoegd, knoflook en chili erbij, 100 ml water gebruikt en twee blikken tomaten. Geheel gepureerd met staafmixer. Verse basilicum maakt de saus echt af net als de balsamico azijn!

    Apart 400 kipfiletblokjes met vijf takjes thijm en en snuf chili gebakken, laatste minuut 1 teen knoflook mee gegaard. Heel smaakvol. Mijn man klaagde dat ik te lekker kook..... Bedankt voor t recept martine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk is dat Chantal, als mensen creatief met een recept omgaan. Ik krijg weer nieuwe inspiratie door jouw recept. Bedankt!

      Verwijderen
  3. Ik had t recept voor vier personen gemaakt en kunnen er dus twee dagen van eten, de tweede dag was t nog lekkerder! Ongelofelijk, dit is een blijvertje voor ons

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten