Jaap Fisher - Appelmoes

Als klein meisje luisterde ik vaak met mijn ouders mee naar de liedjes van Jaap Fisher. Hoewel de betekenis van de teksten me volledig ontgingen, was er 1 regel uit het nummer 'sprookje' dat ik volkomen begreep.

Je houdt van kip met appelmoes
En toen knikte de prinses, want ze hield ontzettend veel van kip met appelmoes...

Ik hield ook ontzettend veel van kip met appelmoes, dus ik snapte die prinses wel! Die liefde voor kip met appelmoes (liefst vergezeld van frietjes) is nooit meer overgegaan. Nog altijd maak je mij blij met een grote pan met gebraden stukken kip - vleugels, pootjes, karbonades - allemaal goed.
Echter, er zit wel een voorwaarde aan de liefde voor kip met appelmoes. Die appelmoes moet zelfgemaakt zijn!

Het leuke aan het maken van appelmoes is dat het eigenlijk niet kan mislukken. Je kunt de appels te kort of te lang koken, en dat kan de smaak beïnvloeden, maar je houdt altijd appelmoes over die vaak ook gewoon heel lekker is... Ideaal!
De meningen over hoe zoet of zuur appelmoes moet zijn verschillen. Vandaar dat in het recept kokosbloesemsuiker optioneel wordt genoemd. De liefhebber van zuur kan zelfs nog wat citroensap toevoegen!

Zelf gebruik ik het liefste goudrenetten, maar ook van andere appels kun je prima appelmoes maken!

Ingrediënten:
4 flinke goudrenetten (1 kilo)
½ tl kaneel
sap van een ½ citroen
100 ml water
optioneel: 2 el Sukrin of Steviala kristal

Bereiding:
Vul een pannetje (met dikke bodem) met water en pers een halve citroen uit boven het water. Schil de appels, verwijder het klokhuis en snijd de appel in grove stukken. Doe de geschilde stukken in de pan met citroenwater. Door het citroenwater worden de appels niet bruin.
Giet, als alle appels geschild zijn de appels af en zet ze op het vuur. Voeg 100 ml water, de kaneel en suiker toe en breng aan de kook. Pers ook de andere helft van de citroen uit boven de appels.
Laat de appels zachtjes koken, ongeveer 10-15 minuten, tot de appels helemaal zacht zijn.
Prak de appels met een vork tot moes. Wanneer je de staafmixer gebruikt krijg je supergladde appelmoes, niet mijn favoriet maar wellicht wel die van jou. Door minder te 'prakken' krijg je een grovere moes, een soort compote.

Varieer er rustig op los met meer of minder kaneel of wellicht nog andere kruiden zoals gember, kardemom en kruidnagel.

Tip: Deze appelmoes smaakt heerlijk bij de kipdrumsticks met citroen en knoflook.

Reacties

  1. Wanneer ik het superfijn mix, wordt het dan ook wat 'geler'? Want -als ik dit met m'n zoontje samen wil maken- moet het wel lijken op z'n favoriete appelmoes (AH/Hak) anders vertrouwd hij het niet ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In dat geval kun je minder kaneel gebruiken Paul, dat zorgt namelijk voor de 'bruinere' kleur! Succes, ik ben benieuwd wat hij ervan vindt :-)

      Verwijderen
  2. Ach jullie ja Martine, Jaap Fisher 😊. En het ei zei, het ei zei.... ik heb toen een hele tijd geen eieren gegeten. Nu weer wel gelukkig en de appelmoes is heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja grappig hè... echt een leuk liedje! Fijn dat de appelmoes goed gesmaakt heeft!

      Verwijderen

Een reactie posten