Bladerdeeghapjes met dadels en geitenkaas

Bladerdeeg eet ik nog maar bij hoge uitzondering. Over het algemeen is het gemaakt van witte tarwebloem. Ik krijg daar tegenwoordig al snel buikklachten van...
Maar ik vind het nog wel altijd heel lekker!!


Het fijne van deze bladerdeeghapjes is dat je ze heel goed van te voren kunt maken en rechtstreeks vanuit de vriezer kunt opwarmen. Voor feestjes vind ik dit ideaal. Gezien mijn tekort aan energie  is dit een ideale oplossing om op een drukke avond tóch zelfgemaakte warme hapjes te kunnen serveren.
Ik maak de hapjes dus ruim van te voren en bepaal tijdens de avond zelf hoeveel ik er op wil warmen. De visite is er altijd érg blij mee!
En ach, dan lust ik er zelf ook wel eentje hoor... 😂


Ingrediënten:

4 plakken (spelt)bladerdeeg ontdooid
4 medjoul dadels
50 gram zachte geitenkaas
15 gram pijnboompitten
Steviala Holy Hon
1 losgeklopt ei


Bereiding:

Ontpit de dadels en snijd ze in kleine stukjes. Verkruimel de geitenkaas boven een bakje. Rooster de pijnboompitten licht in een hete koekenpan en laat ze afkoelen.

Snijd een vel bladerdeeg in 4 delen. Maak met een deegroller of je handen de lapjes een klein beetje groter. Het bladerdeeg moet echt goed ontdooid zijn, anders trek je het kapot.

Leg op ieder plakje een klein schepje dadelstukjes, een beetje geitenkaas en een paar pijnboompitjes. Druppel hier voorzichtig wat honing overheen en vouw het vierkantje dicht als een envelopje. Druk de randjes goed aan, zodat de pakketjes ook tijdens het bakken dicht blijven. Bestrijk de hapjes met ei en bak ze in 15 minuten mooi gaar en  bruin in voorverwarmde oven op 200 °C.

Wanneer de hapjes zijn ingevroren bak je ze 12-15 minuten om ze warm te kunnen serveren.

Tip: Je kunt de vulling ook over 4 vellen verdelen en zo een lekkere snack maken voor bijvoorbeeld  bij de lunch. Ik gebruik dan per snack een dadel extra maar dezelfde hoeveelheid geitenkaas.
Serveer er dan een frisse salade bij, dan is dit koolhydratenuur helemaal in balans.

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Reacties

  1. Ziet er heerlijk uit, ben gek op geitenkaas! En inderdaad handig dat je het van te voren kan maken. Ga ik zeker ook een keer doen. Bedankt voor je recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel voor dit recept. Ik ben dol op bladerdeeg EN op geitenkaas, dus mij kan je heel blij maken met zoiets!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kan dit ook in de airfryer en zo ja, hoe lang?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor dat lijkt me wel. Je kunt dan niet alles tegelijk bakken. Als gasprijs zou ik 10 tot 12 minuten aanhouden.

      Verwijderen

Een reactie posten