Wat wil je eten met je verjaardag? Erwtensoep!!

Als kind mocht ik op mijn verjaardag kiezen wat ik wilde eten. Nu ik voor mezelf en mijn man kook mag ik alle dagen kiezen (lang niet altijd makkelijk!). Toch is de keus op mijn verjaardag eenvoudig: Erwtensoep! Afgelopen week had ik een dag tijd om deze soep te maken, zodat ik er gisteren tijdens mijn verjaardag van kon genieten. Hoewel het niet heel veel werk is, kost het wel veel tijd. 'Eventjes snel erwtensoep maken' is absoluut geen optie als je lekkere soep wilt krijgen. De erwtensoepgroenten koop ik voorgesneden, gewoon omdat ik dat makkelijker vind. Ik maak een grote pan en het snijden van de groenten kost mij teveel energie. Heb je de tijd en energie wel? Koop dan vooral verse groenten en snijd ze zelf!

Met onderstaande hoeveelheden heb je ongeveer 5 - 6 liter soep!

Ingrediƫnten:
1 kilo spliterwten (2 zakken)
4 liter water
750 gram hamlappen
500 gram speklappen
2 rookworsten
2 pakken gesneden erwtensoepgroente Ć  400 gram
1 bos bladselderie
1 gesneden ui
3 kruimige aardappels
versgemalen peper
zout naar smaak

Bereiding:
Spoel de spliterwten in een vergiet net zolang af tot er schoon water vanaf komt. Kook de spliterwten met het vlees in 4 liter water ongeveer 2 uur. Schep tussendoor het schuim er steeds vanaf.

Haal het vlees eruit en laat afkoelen.
Pureer met de staafmixer het water met de erwten (als je het fijn genoeg vindt kun je het ook zo laten natuurlijk).

Voeg de erwtensoepgroenten, de ui en de (gesneden) bladselderie toe aan de soep. Maal wat peper boven de soep. Schil de aardappel en snijd in blokjes. Voeg ook deze toe en laat het geheel nog ruim een half uur koken. Kook zo nodig de rookworst in een apart pannetje. Als de soep erg dik is kun je dit kookvocht nog toevoegen aan de soep.

Snijdt de worst in plakjes en het gekookte vlees in blokjes. Voeg dit toe aan de soep.

Reacties

  1. Is zal je blog nog eens lezen. Nu staat het water in mijn mond. Bedankt x Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou, echt lekker! Kom je een pannetje brengen op mijn verjaardag?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk dat je slager dat voor je doet! En nog gefeliciteerd! Gr, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zie deze site voor het eerst. Hartstikke leuk en veel nuttige tips. Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten