Stoofperen in portsaus

Het laatste recept vóór Kerst, en daarom nog een echte klassieker: stoofpeertjes!
Ik vind het bereiden van stoofperen al zo gezellig, omdat ik tussendoor graag van het stoofvocht proef... Aangezien ik weinig alcohol gebruik is dit vaak al voldoende om érg gezellig te worden.
Dit keer heb ik de peren heel gelaten, wel zo feestelijk!

Rest mij nog om iedereen een heel fijn Kerstfeest toe te wensen. Ondanks mijn passie voor koken (en eten!) ben ik toch wel van mening dat dit ondergeschikt is aan de betekenis van Kerst. Het mag gezellig zijn en lekker, maar het is niet het belangrijkste! Ik wens jullie dus vreugdevolle, vredige dagen met de mensen die jullie lief zijn, dat geeft pas echt een warm gevoel van binnen...



Ingrediënten:
1 kilo stoofperen
2 dl rode port
4 dl water
6 el kristalsuiker of Sukrin
2 kaneelstokjes
1 sinaasappel
maizena

Bereiding:
Schil de peren, maar laat het steeltje eraan zitten. Doe ze in een ruime pan, zodat ze niet op elkaar liggen. Voeg het water en de port toe en doe vervolgens de suiker en kaneelstokjes erbij. Schil de helft van de sinaasappel, maar zorg dat je alleen het oranje deel van de schil hebt, en niet het witte! Doe dit erbij in de pan en breng alles aan de kook. Laat vervolgens, met de deksel op de pan, een uur zachtjes koken. Als de peren niet helemaal in het vocht verdwijnen moet je ze tijdens het uur 1 of 2 keer omdraaien, zodat ze rondom kunnen kleuren.
Schep de peren in een schaal en verwijder de kaneelstokjes en sinaasappelschil. Bindt het stoofvocht met maizena naar gewenste dikte. Giet de saus over de peren en laat afkoelen.
Eet smakelijk!

Reacties

  1. Ziet er lekker uit. Dit kan ik vast wel voor oudejaarsavond gebruiken. Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten