Zelf 'bouillonblokjes' maken

Bouillonblokjes zelf maken... Je moet er maar opkomen!

Begin september was ik mee met een vakantiemidweek, die werd georganiseerd door De Hart&Vaatgroep. Tijdens deze vakantie kregen we workshop over gezonde voeding, die werd gegeven door Arnoud Odink. In deze workshop gaf hij veel tips over hoe je minder zout kunt eten, waarvan ik er natuurlijk een heleboel al kende. Toch wist hij mij ook nog te verrassen met een aantal nieuwe tips.
Waaronder de tip van het jaar (volgens mij): maak je eigen bouillonblokjes! Waarom had ik dat zelf nooit bedacht? Ik maak overal ijsblokjes van!! Dommmm... Bedankt Arnoud!


Maak eerst de runderbouillon die je elders op de blog vindt. Als het vet van de bouillon verwijderd is doe je hem in een wijde pan, bijvoorbeeld een hapjespan. Kook op redelijk hoog vuur de bouillon nu in, zodat je van 2 liter ongeveer een halve liter overhoudt. Je krijgt nu een sterk geconcentreerde bouillon, die puur niet meer erg lekker is. Pas wanneer je er weer water bij doet krijg je de oude smaak weer terug. Laat de reductie (die halve liter) goed afkoelen en verdeel hem over ijsblokjesvormen of doe hem in ijsklontjeszakjes. Vries in.
Je hebt nu altijd verse bouillonblokjes om bijvoorbeeld een kop soep te maken, maar ook als verrijking voor de jus, de pastasaus of de ragout.

Ook wanneer je niet natriumarm hoeft te eten zijn deze bouillonblokjes prima te gebruiken! Je kunt namelijk gewoon zout toevoegen aan je soep! Voeg geen zout toe aan de bouillonblokjes, dan worden ze minder hard.

Reacties