Geef je gerechten pit met... Zelfgemaakte sambal

Sambal gebruiken we omdat we pit willen toevoegen aan een gerecht. Helaas bestaat de doorsnee sambal uit een potje niet alleen uit pepers en wat zout, maar daarbij worden smaak- en kleurstoffen toegevoegd.

Gelukkig maak je sambal heel eenvoudig zelf. Gemalen rode pepers kan al prima als sambal fungeren, maar ik heb nog wat ingrediƫnten toegevoegd om hem wat meer smaak te geven. Omdat er wat olijfolie bij zit, kun je er ook goed mee roerbakken.

Ingrediƫnten:
5 rode pepers
sap van een halve limoen
2 tl olijfolie
1 teen knoflook
1 klein sjalotje
zout naar smaak

Bereiding:
Haal het steeltje van de pepers en snijd ze in grote stukken. Wanneer je hele pittige sambal wilt, kun je de pitjes in de pepers laten zitten. Snipper de sjalot en knoflook.
Maal nu alles met de staafmixer tot een zachte pasta. Bewaar de sambal in een afgesloten pot in de koelkast.

Reacties

  1. Dit ga ik maken lijk me lekker.
    Maar hoelang kan ik dan de sambal in de koelkast bewaren?

    Groetjes Elly

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Elly,
      Wanneer je er helemaal geen zout bij doet zal het niet heel lang zijn. Misschien kun je dan de helft van het recept maken?
      Als je van pittig houd kun je het ook prima als woksaus gebruiken, gewoon door het nog wat te verdunnen met water of olie.
      Zelf heb ik het (met 2 gram losalt) al zeker 2 weken in de koelkast staan en dat levert geen probleem op. Kwestie van uitproberen!

      Verwijderen
    2. Hoi Martine,
      Ik hou zeker wel van pittig ,gebruik ook veel pepers uien en knoflook om het eten op smaak te krijgen, en ook veel kruiden gebruik ik.
      Ik vind je site heel leuk ,staan veel lekkere gerechten op.
      Ik kijk hier regelmatig op.
      Bedankt voor je tips.
      Groetjes Elly.

      Verwijderen
  2. Nog een vraagje waar kun je losalt kopen?
    Groetjes Elly.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Losalt en Jozo bewust zijn gewoon bij de meeste supermarkten te koop. Gewoonlijk staan ze in het schap bij het gewone zout.
      Vraag wel even na aan je arts of je dit zout mag gebruiken, want het bevat extra kalium!

      Verwijderen
  3. Ik maak al heel lang mijn eigen chutneys en sambals. Leuk om te maken en veel lekkerder ook nog!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten