Stamppot boerenkool met knolselderij

Een aantal jaren geleden vertelde iemand me eens dat zij, wanneer ze boerenkool at, de helft van de aardappels door knolselderij vervangt. "Lekker mager", zei ze.
Nu ik nog maar heel zelden aardappels eet, maar wél af en toe zin heb in stamppot, kwam deze tip weer in mijn gedachten.
Ik verving dus inderdaad de helft van de aardappels door knolselderij, en eigenlijk was het net zo lekker. Mijn man gaf zelfs aan nauwelijks verschil te proeven. Dat gaan we dus vaker doen!

Met onderstaande hoeveelheden heb je een grote pan vol. Ik vries altijd verschillende porties in. Je kunt natuurlijk minder gebruiken ;-)

Ingrediënten:
1 flinke knolselderij
1250 gram aardappels
900 gram - 1 kg boerenkool
versgemalen peper
1 bouillonblokje
1 el azijn
snuf nootmuskaat
worst/spek naar keuze

Bereiding:
Schil de aardappels en knolselderij. Snijd de aardappels in stukken en de knolselderij in kleinere stukken. Hoe kleiner je de selderij snijdt, hoe minder je hem terugziet na het stampen.
Los het bouillonblokje op in 100 ml kokend water.
Wanneer je verse boerenkool gebruikt moet je deze eerst 15 minuten koken. Giet af en laat goed uitlekken. Breng daarna de aardappels en knolselderij aan de kook en laat 10 minuten koken. Doe nu de boerenkool erop.
Voeg de bouillon, peper, azijn en nootmuskaat toe en laat minimaal 1 uur, maar liefst 2 uur, zachtjes pruttelen. Wanneer je er worst bij wilt serveren kun je deze het laatste half uur op de boerenkool leggen.

Reacties