Chili con carne

Zaterdag plaatste ik het 'recept' van een zelfgemaakte milde chili-kruidenmix. Met deze mix maak je heel eenvoudig een lekkere pan vol Chili con carne.

Ingrediënten:
500 gram rundergehakt
1 grote ui
1 grote pot bruine bonen
1 blik gepelde tomaten


1 klein blikje tomatenpuree
2 Turkse groene pepers (of 1 paprika)
2 teentje knoflook.
2 el milde chilikruidenmix
zout naar smaak

Bereiding:
Snijd de ui en Turkse pepers (of parika) in blokjes. Haal de gepelde tomaten uit het blik en snijd deze in kleine stukjes. (Het blik even in de blender kan ook!) Hak de knoflook.
Bak in een braadpan in een paar minuten het gehakt rul. Voeg de gesneden ui en knoflook toe, samen met de chilikruiden. Doe, als de ui glazig is, de groene peper erbij. Laat samen 3 minuten garen. Voeg de gepelde tomaten (met vocht) en de tomatenpuree toe. Laat nog een paar minuutjes sudderen.
Spoel de bruine bonen af in een zeef onder de kraan en laat goed uitlekken. Voeg de bonen toe aan de saus en voeg zout naar smaak toe. Als de bonen ook goed warm zijn kun je het serveren!

Tip: Eet naast deze chili con carne een groene salade.
Dit gerecht bevat al peulvruchten, groenten en vlees, dus het is een complete maaltijd. Extra koolhydraten als aardappels zijn daarom ook echt niet nodig als aanvulling. Wanneer je dit mét aardappels of witte rijst eet, zul je zelfs eerder weer honger krijgen...

Reacties

  1. dag Martine , ik heb je gevonden via Yvonne van Gok , misschien ook wel leuk als je bij de recepten de koolhydraten kan zetten , als je ze weet toch .
    Ik ga je zeker volgen , alles wat met koolhydraat beperking en gezonder eten te maken heeft vind ik tof ,
    succes en vele groeten ,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lee,
      Leuk dat je mijn blog gevonden hebt. Ik ben pas kortgeleden begonnen om op mijn blog de koolhydraatbeperkte recepten te benoemen. Ik heb nu 2 categoriënten: GOK: Groen (minder dan 5 gram kh per maaltijd) en Koolhydraatarm (rond de 10 gram).
      Het hangt natuurlijk ook erg af van de hoeveelheid die iemand eet. Ik zet daarom dan ook liever niet de exacte waarden erbij, omdat die ook nog kan wisselen per product. Op http://www.voedingswaardetabel.nl/ kan iedereen de hoeveelheden zelf uitrekenen. Hierdoor kun je zelf ook beter leren inschatten welk ingrediënten eventueel weggelaten moet worden om het bijvoorbeeld wél koolhydraatbeperkt te krijgen.

      Verwijderen
  2. Hoi Martine,
    Ik vind dit een erg lekker recept, maar mis toch wel een beetje het rijst/brood ernaast. Heb je misschien een tip voor een bijgerecht dat wel binnen de natriumarme / koolhydraatarme denkwijze past?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Door de bruine bonen is dit gerecht niet koolhydraatarm. Wel zijn bruine bonen goede koolhydraten waar je je lichaam mee voedt.
      Wanneer je brood of rijst toevoegt, wordt de hoeveelheid koolhydraten te hoog. In dat geval kun je de helft van de bruine bonen weglaten en vervangen door een extra paprika en een grote ui. Nu kun je er bijvoorbeeld een snee donker speltbrood, zilvervliesrijst of quinoia bij nemen!
      Ook is er koolhydraatarm te koop, dat is natuurlijk ook een optie :-)

      Ik hoop dat je wat met mijn suggesties kunt!

      Verwijderen
    2. Ja sorry ik gebruikte het verkeerde woord! Waar ik eigenlijk op doelde was het snel krijgen van een hongergevoel na het eten, wat je aan het eind van het recept schrijft. Dat heb ik zeker bij sommige maaltijden. Dus ik vroeg me af of je er iets bij kon eten wat niet bijdraagt aan snel weer een hongergevoel krijgen. (Ik ben altijd behoorlijk mager geweest dus ik ben er juist niet op uit om nog meer af te vallen.)

      Verwijderen
    3. Vet en eiwitten zorgen voor een verzadigd gevoel. Je zou dus meer gehakt kunnen gebruiken, of blokjes (ongezouten) spek kunnen toevoegen.
      Zorg dat je gehele maaltijd in balans is en eet niet veel meer koolhydraten dan vet/eiwit of groenten. Van de complexe koolhydraten stijgt je suikerspiegel minder snel dan van simpele koolhydraten. Hoe sneller de stijging, hoe sneller de daling, hoe groter de hongerdip.
      Sluit je je maaltijd af met een zoet toetje? Dit zou ook de boosdoener van je honger kunnen zijn...

      Verwijderen
    4. Nee ik ben geen toetjes-eter! Ik heb eerlijk gezegd nog niet zo nauwkeurig bijgehouden bij welke maaltijden ik een honger-dip krijg. Bij deze zeker niet en het is 1 van m'n favoriete recepten nu!

      Verwijderen
    5. Dat is leuk om te horen!
      Komende tijd dus even checken wanneer je wel honger krijgt. Bepaalde medicijnen kunnen hier overigens ook invloed op hebben.

      Verwijderen
    6. Heerlijk gerecht ik had zelf gisteren een meiraapje geraspt en geroosterd als rijst vandaag alleen de chili beide heerlijk maar het meiraapje gaf wel een verrijking (it's all in the mind) toch het gevoel dat ik er rijst bij had:) maar de smaak is echt geweldig die chilikruidenmix echt goed. Dank je wel!

      Verwijderen
    7. Wat een leuke aanvulling! Wanneer ik ergens koolhydraatarme rijst bij wil, kies ik meestal voor bloemkoolrijst :D
      Bij chili con carne heb ik eigenlijk ook toen ik nog koolhydraatrijk at, nooit rijst gegeten. Dus ik mis het niet!

      Verwijderen
  3. Hallo Martine. De kant-en-klaar zakjes kruidenmix voor chili con carne zijn tegenwoordig veel te scherp door teveel cayennepeper. Ik ga de volgende keer jouw recept eens proberen mét de zelfgemaakte kruidenmix uiteraard. Ik ben erg benieuwd.... Succes met je blog.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten