Venkelsalade met sinaasappel en rozijnen

Chantal schreef onderstaand recept:

Eigenlijk lust ik alles maar bij de lunch eet ik graag een salade in plaats van brood. Nu kun je natuurlijk gewoon sla en een tomaatje nemen, dat vind ik ook erg lekker, maar zoals je misschien al weet houd ik van steeds wat anders op mijn bord. Alweer enkele jaren geleden was ik te gast bij een vriend en ontdekte ik dat ik venkel lekker vond in een salade. Ik had nog nooit venkel gekocht laat staan venkel bereid, maar dit eenvoudige gerecht is simpelweg lekker en dus wil ik het met je delen.

Ingrediƫnten voor 2 personen:
1 kleine venkelknol ± 200 gram
1 handsinaasappel of mineola
2 handjes rozijnen
1 el olie
versgemalen peper
4 handjes gemengde noten

Bereiding:
Was de venkel en halveer hem. Verwijder de harde kern uit het onderste gedeelte van de knol.
Snijd nu de venkel in dunne plakken van ongeveer 2 mm en snijd vervolgens de plakken weer in kleine stukjes.
Pel de sinaasappel of mineola en verdeel hem in partjes. Snijd de partjes in stukjes van een cm.

Meng alle ingrediƫnten en laat de salade een kwartier of langer staan zodat alle smaken goed kunnen mengen.

Tips: Deze salade...
*  blijft minimaal een dag knapperig, ideaal om ruim van te voren te maken.
*  is makkelijk mee te nemen naar je werk of bij een picknick.
*  combineert ook goed met kaas. Snijd 75 - 100 gram in kleine of grote blokjes.
*  is met 400 gram krieltjes en 200 gram kip of vis een volledige maaltijd voor twee
    personen. Wanneer je vis kiest, laat dan de noten weg.

Serveer de salade eens met gebakken falafel!

Reacties

Een reactie posten