Stoofvlees in bier

Onderstaand recept is er een uit de periode dat ik zoutarm en koolhydraatrijk at. Je ziet dit terug in de ingrediënten. 😊😊

De laatste weken van augustus kreeg ik door het druilerige weer zin in winterse gerechten. Erwtensoep bijvoorbeeld, of zuurkoolstamppot. Gelukkig ben ik eigen baas in de keuken en ik besloot daarom dat ik bést stoofvlees in bier kon maken, augustus of niet.
Maar... De zon laat zich deze maand weer volop zien!
Wellicht lust jij dit stoofvlees - net als ik - ook bij zomerse temperaturen?

Ingrediënten:
1 kg runderlappen/sukadelappen
1 winterwortel
3 middelgrote uien
2 tenen knoflook
400 gram (grote) champignons
1 klein blikje tomatenpuree
75 gram roomboter
30 gram (spelt)bloem
1 flesje oud bruin bier
1 bouillonblokje
1 tl paprikapoeder
½ tl piment
1 el appelstroop
peper
zout naar smaak

Bereiding:
Halveer de uien en snijd ze in dunne ringen. Maak blokjes van de winterwortel. Maak de champignons schoon en snijdt ze in grove stukken. Snipper de knoflook.
Dep het vlees goed droog en snijd het in stukken van ongeveer 2x2cm. Bestuif het vlees met de bloem en bestrooi royaal met peper en zout naar smaak.
Verhit de boter in een grote (gietijzeren) braadpan en voeg het vlees toe. Bak het in ongeveer 5 minuten op middelhoog vuur rondom bruin.
Voeg de ui en knoflook toe en bak 2 minuten samen met vlees. Nu kan de wortel, champignon en tomatenpuree erbij. Bak ook deze groenten samen met de kruiden nog een paar minuten mee.
Voeg nu het bier toe en breng aan de kook. Verkruimel het bouillonblokje boven de pan en roer de stroop door het vocht. Doe er nu nog 250 ml water bij en zet het vuur laag als de saus kookt.
Laat het geheel zachtjes pruttelen maar niet hard koken. Roer af en toe. Voeg wat extra vocht toe als de saus te dik dreigt te worden.
Na 2½ tot 3 uur is je stoofvlees boterzacht! Serveer met bijvoorbeeld sperziebonen of rode kool en voor de liefhebber een gekookte aardappel... En wat dacht je van een frietje stoofvlees?

Reacties

  1. Dat lijkt mij errug lekker! Ik fa het proberen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gemaakt met Kerst.
    Viel prima in de smaak, en dat zonder zout. geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt een heerlijk recept! Al diverse keren gemaakt. Vooral het frietje stoofvlees valt hier in de smaak 😊😋😋

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten