Boerenkoolchips

Oké, ik geef het toe... Toen ik voor het eerst het woord 'boerenkoolchips' hoorde keek ik ookeven verbaasd. Chips van boerenkool? Is dat lekker?
Maar waarom zouden we wél chips van aardappel maken en níet van boerenkool? Van bieten maakte ik tenslotte ook al heerlijke chips.
Ik trok dus de stoute schoenen aan en ging op zoek naar verse boerenkool.

Dit bleek nog niet zo eenvoudig. Bij de supermarkt wordt alleen nog maar voorgesneden boerenkool verkocht. Ook bij de groenteboer greep ik mis.
Toen ik in gezelschap opmerkte dat ik op zoek was naar verse boerenkool, kreeg ik gelukkig direct een aanbod voor een stronk vers van het land.
Dit jaar lag dus bij alle Sinterklaascadeaus ook een stronk boerenkool :-)

N.B. Verse boerenkool is niet voorgewassen! Houd daar rekening mee als je ermee aan de slag gaat!



Nadat ik deze chips zelf heb gebakken ben ik definitief fan, ik vind het echt heerlijk. En je kunt er gewoon van dooreten zonder schuldgevoel... Ik zeg DOEN!

Ingrediënten:
verse boerenkoolbladeren
olijfolie
zout
chilivlokken

Bereiding:
Verwarm de oven op 170 °C.
Was de boerenkool grondig schoon. Verwijder de harde nerven van de bladeren en scheur de bladeren in handzame stukjes. De boerenkool wordt erg knapperig, dus de stukjes moeten in één hap in de mond passen...
Droog de boerenkool goed. Ik leg de afgescheurde stukjes op een dikke handdoek en rol deze strak op. Simpel en doeltreffend.
Bekleed een bakplaat met een vel bakpapier en leg de boerenkool daar goed verspreid.
Vet nu alle blaadjes licht in met olie. Een oliespray werkt het snelste en makkelijkste, maar ook een kwastje is doeltreffend. Bestrooi de boerenkool nu naar smaak met het zout en de chilivlokken.
Schuif de bakplaat in de oven en bak de boerenkool in ongeveer 7 tot 10 minuten knapperig. De bladeren mogen wat donkerder worden maar niet zwart. Wanneer de bakplaat erg vol ligt zal de baktijd wat langer worden. Overweeg om twee ladingen te bakken zodat de boerenkool goed kan drogen.

De chips is lekker als snack óf of als krokante toevoeging bij een salade...

Reacties

  1. Hoor er hier oversee ook van. Hier kennen ze weer niet de boerenkool stamppot. Dus dat recept weer gegeven. Hier wordt boerenkool(kale) per small bosje verkocht, voor chips of vooral voor een salade.
    Groet,
    Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga het denk ik maar eens proberen, heb zelf nog wat boerenkool in de tuin staan.
    Het hoeft niet zolang in de oven, dat is wel een voordeel.
    Ben wel benieuwd naar de smaak eigenlijk ;)

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is het zout en Chili vloken voor als het klaar is?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeps, vergeten erbij te zetten! Het staat er nu bij in het recept :) Dank!

      Verwijderen

Een reactie posten