Erwtensoep

Deze soep is voor veel mensen typische winterkost. Hoewel ik erwtensoep eigenlijk alleen in de winter bereid, lust ik hem het hele jaar wel. Op een koude dag in september kan ik me al echt verheugen op erwtensoep.
Deze week maakte ik al voor de derde keer deze winter een grote pan erwtensoep. Mijn man en ik zijn er allebei dol op en het staat alle weken wel een keer op het menu. Daarnaast zijn ook mijn ouders liefhebbers van een litertje erwtensoep uit 'De keuken van Martine'.
Het recept is daarom ook voor een grote pan soep!

Zijn jullie de erwtensoep deze winter al zat, of loop jij er ook nog wel warm voor?



Ingrediƫnten voor 16-20 borden soep:
1 kilo spliterwten (2 zakken)
4 liter water
750 gram hamlappen
400 gram speklappen
2 biologische rookworsten
3 flinke preien (600 gram gesneden)
3-4 winterwortels (500 gram gesneden)
½ knolselderij (350 gram gesneden)
1 bos bladselderij
2 uien
versgemalen peper
zout

Bereiding:
Spoel de spliterwten in een vergiet net zolang af tot er schoon water vanaf komt. Kook de spliterwten met het vlees in 4 liter water ongeveer 2 uur. Schep tussendoor het schuim er steeds vanaf.

Maak nu ondertussen de groenten schoon en snijd de knolselderij en wortel in blokjes en de prei in halve ringen. Snijd ook de uien in grove stukken.

Haal het vlees uit de pan en laat het afkoelen.
Voeg nu prei, wortel, knolselderij, ui en (gewassen en gesneden) bladselderie toe. Maal wat peper boven de soep en laat de groenten ongeveer 20 minuten koken.
Kook zo nodig de rookworst in een apart pannetje. Als de soep erg dik is kun je dit kookvocht nog toevoegen aan de soep.
Snijdt de worst in plakjes en het gekookte vlees in stukjes. Voeg dit toe aan de soep.
Breng de soep op smaak met peper en zout.

Tip: Kijk bij het kopen van rookworst goed of de worst E621 bevat. Deze smaakversterker kun je beter vermijden, het is namelijk een smaakversterker die (onder andere) aanzet tot meer eten.

Reacties

  1. Ik heb inmiddels 3x 8 liter gemaakt deze winter. Stop het in de vriezer in bakjes, bijna elke vrijdag erwtensoep bij ons. We vinden het ook erg lekker :-)
    Ik maak erwtensoep in een fleecedeken (hooikist idee).

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die deken zag ik op je blog! Had er al eerder van gehoord, en het is lekker zuinig zonder fornuis natuurlijk :)
      Zal me er toch eens in verdiepen!
      Goed weekend gewenst.

      Verwijderen
  2. Ik doe dit in de slowcooker (crockpot) , heerlijk en zo gemakkelijk je hoeft er niet bij te blijven staan, alleen het eerste uur het koken dan de erwten en het vlees ff in de pan daarna alles in de slowcooker na 3 uurtjes geweldig lekker vooral met Worst. ik maak ongeveer 4 keer in de winter erwtensoep, en dat is voor 8 dagen totaal. (2 persoon)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helaas niet voor mij....Dit is de 1 soep waar ik niet van hou. Wel heeft mijn man het al 2 x gemaakt en uitgedeeld.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten