Goud van oud: Preisalade

Een nieuw recept in de serie Goud van oud:
Heerlijke frisse kip-prei-salade.
Een van de salades die in mijn familie al jarenlang een toppertje is, is de kip-prei-salade. Lekker bij de BBQ, maar ook zeer geschikt als lunchgerecht of voorafje.

Omdat ik allergisch ben voor verse ananas gebruik ik ananas op eigen sap uit blik. Hieraan is geen suiker toegevoegd. Verse ananas is natuurlijk altijd natuurlijker dan ananas uit blik!

Ingrediƫnten lunch 3-4 personen:
250 gram kipdijfilet
350 gram prei in dunne ringen
4 schijven ananas op eigen sap
30 gram ananassap
2 mandarijnen
50 gram mayonaise
100 gram Griekse yoghurt
1½ tl kerriepoeder
1 el olijfolie
peper
zout

Bereiding:
Kruid de kip met peper en zout en bak het in een koekenpan met hete olijfolie in ongeveer 15 minuten gaar. De buitenkant mag een krokant korstje krijgen. Laat de kip daarna afkoelen.

Maak een dressing van de yoghurt, mayonaise, kerrie en ananassap. Breng de dressing op smaak met zout en peper.
Verwijder de schil van de mandarijnen en verwijder zo goed mogelijk de witte velletjes. Haal de partjes los en snijd de doormidden. Verwijder eventuele pitten.
Snijd de plakken ananas in stukjes.
Meng nu de ananas, mandarijn en prei door elkaar. Maak kleine blokjes van de kipfilet en schep deze erdoor. Schep nu de dressing voorzichtig door de salade.

Tip: Zonder het fruit is deze salade GOK-groen

Reacties

  1. Mmmm lijkt me heerlijk, ga het zeker een keertje maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Even een tip: allergie voor verse ananas is 'over' als je de ananas voor gebruik even kookt (en afkoelt). Probeer maar eens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt. De enzymen die de allergie veroorzaken gaan dan kapot. Elders op mijn blog schrijf ik daar ook over! Maar ik gun me daar dan niet altijd tijd voor :-(

      Verwijderen
  3. deze salade heb ik jaren geleden eens ergens op een BBQ gegeten heerlijk. Omdat ik vegetariƫr ben laat ik de kip weg en dan is het nog steeds heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten