Mijn pizzasteen

Vorige maand werd ik zomaar verrast met een heel leuk pakket dat maar liefst twee pizzastenen bevatte! Met één pizzasteen mocht ik zelf aan de slag gaan, en de andere mag ik verloten onder mijn bloglezers. Wat ontzettend leuk!

De pizzastenen werden cadeau gedaan door www.mijnpizzasteen.nl. Hoewel ik op dat moment nog érg druk was met alle werkzaamheden voor mijn boek, wilde ik hem toch graag snel uitproberen!
Het resultaat van deze steen overtrof mijn verwachtingen. Het is namelijk écht waar: op zo'n steen krijgt je pizza een heerlijke krokante bodem! Door de hitte van de steen was een pizza ook binnen 10 minuten klaar, waardoor je makkelijk verschillende achter elkaar kunt bakken.

Het was een lange tijd geleden dat ik een pizza had gebakken. Sinds ik koolhydraatbeperkt eet, is het bakken van (hartige) deegproducten een beetje op de achtergrond geraakt. Nu ik een paar keer met de pizzasteen heb gewerkt, heb ik me gerealiseerd hoe jammer dat eigenlijk is.
Er zijn namelijk ook genoeg gezonde producten met deeg te maken. Op termijn kunnen jullie dus ook weer nieuwe gezonde brood- en andere deegrecepten verwachten!

Ik gebruikte onderstaand recept en bakte er maar liefst 6 heerlijke pizza's van...

Saus:
5 trostomaten
1 ui
1 tl gedroogde Italiaanse kruiden
2 tenen knoflook
1 el olijfolie

Deeg:
500 gram speltbloem
1 zakje (7 gram) droge gist
280 ml handwarm water
2 el olijfolie
1 tl zout
extra olijfolie voor het insmeren van de buitenste rand van de pizza.

Bereiding:
Leg de pizzasteen op een rek onderin de oven. Verwarm de oven op de hoogste stand. Laat de oven als deze op temperatuur is nog minimaal 20-30 minuten extra voorverwarmen zodat de pizzasteen goed verwarmd is.

Snipper de ui en knoflook en fruit deze in een kookpan even aan in de hete olie. Snijd de tomaten in kwarten en maal ze in de hakmolen van de staafmixer tot pulp of snijd zeer kleine stukjes.
Voeg de tomaten toe aan de pan en breng het geheel aan de kook. Voeg peper en zout toe en laat de saus in ongeveer 30 minuten reduceren tot een dikke tomatensaus.

Het deeg van de pizza bereidde ik in de broodbakmachine, maar dit kan ook prima met de hand.
Los het gist zorgvuldig op in 1 dl van het water. Meng in een grote kom het zout door de bloem en maak een kuiltje in het midden. Schenk nu de gistoplossing met de olie en het overige water hierin. Kneed het nu met één hand tot een samenhangende massa. Het deeg moet niet aan de kom blijven plakken. Als het deeg te droog is kun je nog een klein scheutje water toevoegen. Is het deeg te plakkerig, dan kan er een schepje bloem bij.
Het deeg moet nu nog ongeveer 10 minuten gekneed worden. Doe dit als volgt:
Bestuif een deel van het aanrecht licht met bloem. Druk het deeg met een krachtige beweging plat door het van je af te duwen. Vouw het deeg dubbel en draai het een kwartslag. Blijf dit herhalen.
Doe het deeg in een licht ingevette kom en laat het op een warme plek afgedekt rijzen totdat het deeg in volume verdubbeld is.
Verdeel het deeg nu in 6 ongeveer gelijke porties. Rol de eerste deegbal uit op een met bloem bestoven werkvlak. Verdeel wat tomatensaus over de pizza en garneer verder naar wens met bijvoorbeeld salami, kaas, mozzarella, olijven en dergelijke. Houd minimaal 1 centimeter van de buitenste rand van de pizza vrij. Bestrijk de deegrand van de pizza met olijfolie.
Afhankelijk van de temperatuur van de oven (en de steen) is de baktijd van de pizza ongeveer 5-10 minuten.

Tips:
- Rol het deeg  zorgvuldig uit, zodat de bodem niet te dik wordt.
- Wees matig met de saus op de pizza. Wanneer je teveel saus gebruikt wordt de pizza te vochtig.
- Gebruik niet teveel beleg voor je pizza.
- Bestuif een groot stuk schoon karton met bloem en leg de pizza hierop. Nu schuif je hem heel makkelijk van het karton op de hete
steen.
- Serveer een groene salade en bijvoorbeeld extra olijven of tomaten bij de pizza.
- Zorg dat de pizzasteen goed verwarmd is. Heb je een combinatie van oven/magnetron? Reken dan een kwartier extra opwarmtijd.

Reacties

  1. Wow, die pizza zal hier echt in de smaak vallen met drie mannen in huis!!!
    Ben benieuwd naar de blog van morgen!
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten