Appeltaartje met honing (glutenvrij)

Soms word ik 's morgens wakker met trek in een bepaald gerecht. Zo had ik vorige week ernstig behoefte aan appeltaart. Geen idee waar het vandaan kwam, ik eet en snoep echt wel voldoende!

Natuurlijk wilde ik wel een gezond alternatief voor de 'gewone' appeltaart maken, een appeltaart zonder witte bloem en zonder veel suiker. Ik kan jullie vertellen: het is gelukt!
Afhankelijk van je zoetbehoefte kun je de hoeveelheid honing aanpassen. Voor mij is 30 gram voldoende omdat ik behoorlijk ben afgekickt van suiker en alles snel te zoet vind.
Geldt dat voor jou (nog) niet? Voeg dan gewoon 50 gram honing toe.


Ingrediënten:
2 eieren
75 gram amandelmeel
25 gram (glutenvrije) havermout
75 gram grasboter
50 gram Griekse yoghurt
1 tl bakpoeder
30-50 gram honing of Steviala Holy Hon
1 grote appel
kaneel

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 170°C. Snijd de appel (ongeschild) in kleine blokjes.
Mix de eieren samen met de zachte boter en de bakpoeder. Spatel nu de amandelmeel, havermout, yoghurt, honing en snuf kaneel erdoor. Voeg als laatste de blokjes appel en wat kaneel toe. Het beslag houdt klontjes door de havermout, dit hoort zo!
Verdeel het geheel over een kleine (18 cm), ingevette springvorm. Bak de taart in ±45 minuten gaar en bruin. Laat de taart afkoelen.

Tip: De taart is ook warm érg lekker. Heb je gasten die van zoet houden? Bestrijk de warme taart dan met wat extra (verwarmde) honing. Een dot slagroom maakt het feestje compleet!


Ik gebruik deze springvorm!

Reacties

  1. Dat klinkt goed.. hij is zeker al op.. anders fiets ik zo even langs ;-)

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt lekker, die ga ik een keer maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. We hebben gesmuld van de appeltaart (met slagroom;). We eten nauwelijks geraffineerde suikers, 40 gram honing bleek voldoende. Ook de kids vonden hem heerlijk. Een fijn recept; ga ik zeker nog eens maken!
    Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te horen Danielle! Ja, als je gewend bent om minder suiker te gebruiken is het snel zoet genoeg, óók voor kinderen!
      Groetjes van Martine

      Verwijderen
  4. Het was heerlijk, 1,5x het recept gemaakt, want grotere bakblik.. en rozijnen toegevoegd.. het was lekker hoor 😋

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat het taartje in de smaak viel!
      Je reactie moest door mij worden goedgekeurd. Dit is om te voorkomen dat mensen rare dingen gaan posten ;-)

      Verwijderen

Een reactie posten