Bloemkoolpuree

Sinds ik bewuster koolhydraten ben gaan eten, staat de aardappel veel minder vaak op mijn menu. Ik denk niet meer in 'aardappels, vlees en groenten'. Omdat ik toch al niet zo'n aardappeleter was, is dat voor mij geen probleem.
Het (regelmatig) weglaten van de aardappel heeft er bij mij toe geleid dat ik veel meer ben gaan experimenteren met groenten. In plaats van aardappelpuree maakte ik al regelmatig knolselderijpuree. En nu heb ik sinds kort ook de bloemkoolpuree ontdekt. De puree is heel makkelijk te maken en zeer smaakvol. Ook combineert hij prima met veel winterse stoofschotels als goulash of hachee.



De bloemkool heb ik niet gekookt maar gestoomd. Dit heeft als grootste voordeel dat er nauwelijks smaak verloren gaat en de puree dus ook meer smaak heeft.

Ingrediƫnten:
1200 gram bloemkool (ongeveer 1 grote)
peper
zout
nootmuskaat

Bereiding:
Snijd de bloemkool in roosjes. Kook of stoom ze nu in ongeveer 15 minuten helemaal gaar.
Maal met een staafmixer de bloemkool tot een puree. Maak de puree op smaak met peper en zout en een snuf nootmuskaat.

Tip: Laat de puree afkoelen en spuit er met een spuitzak roosjes van. Verwarm deze in een hete oven ongeveer 20 minuten.

Reacties

Een reactie posten