Sladressing

Ik sprak er al vaker over: de gemiddelde Nederlander eet eigenlijk te weinig groenten. Een goede manier om extra groenten te eten, is het maken van een salade bij de warme maaltijd óf de lunch. Een lekkere salade is snel gemaakt en je kunt eindeloos variëren.
Een goede dressing is belangrijk om een salade smakelijk te maken. Van onderstaande dressing maak ik vaak een fles vol, die ik dan koel bewaar (niet in de koelkast) en meerdere keren kan gebruiken.

Ingrediënten:
4 el olijfolie
1 el witte wijnazijn
1 tl mosterd
snuf peper
snuf zout
½ tl dille


Bereiding:
De dille kan prima vervangen worden door bijvoorbeeld basilicum, peterselie of bieslook. Ook kun je kruiden combineren om je dressing nóg meer smaak te geven. Wil je een wat zoetere dressing? Voeg dan een theelepel honing toe.
(Wanneer je honing toevoegt aan je dressing, is deze niet meer GOK-groen!) Houd je net zoals ik van zuur? Voeg dan een theelepel extra azijn toe.

Tegenwoordig serveer ik de garnituur van de sla vaak apart. Op die manier kan iedereen zijn eigen salade samenstellen én het is natuurlijk een ideale manier om restjes uit je koelkast op te maken.
Bij de salade op de foto serveer ik augurk, komkommer, cherrytomaten, zure uitjes, Amsterdamse uien, gekookte eieren, blokjes geitenkaas, stukjes avocado en uitgebakken spekjes.
Je kunt dit zelfs nog uitbreiden door bijvoorbeeld tonijn, stukjes appel, olijven, verse uienringen, reepjes paprika, diverse soorten kaas, geroosterde noten of radijsjes.

Naast de gewone sla kun je ook variëren met bijvoorbeeld rucola of veldsla. Ook kool is fijngesneden erg lekker in een salade.
Met zo'n tafel vol lekkers denk je toch niet meer aan een boterham?

NB: Dit recept werd ook gepubliceerd in het magazine van Stichting Hart op Weg.

Reacties

  1. De dille doe je die vers of gedroogd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meestal gebruik ik gedroogde dille. Verse is natuurlijk lekkerder, maar die heb ik niet altijd tot mijn beschikking helaas!

      Verwijderen

Een reactie posten