Volkoren speltcake met appel en rozijnen

Koolhydraatbeperkt eten betekent dat er eigenlijk nog maar heel zelden cake op tafel komt. Natuurlijk bak ik wel koolhydraatarme cakes, maar die zijn toch net een tikkeltje anders van smaak. En manlief heeft dan ook nog altijd het liefste 'echte cake'. Maar gewone cake van witte bloem die voor 25% uit suiker bestaat, dat lijkt zelfs hem geen goed idee meer.
En in zo'n geval duikt Martine dus de keuken in om een gezonder alternatief te bedenken...

Onderstaande cake bevat volkorenmeel en 50% minder suiker dan de traditionele cake. Je kunt er zelfs voor kiezen om álle (palm)suiker te vervangen door sukrin.
Val je af als je deze cake eet in plaats van gewone cake? Nee, dat zeker niet. Is deze cake gezonder dan gewone cake? Dat zeker wel! Een prima alternatief dus als je toch een keertje wilt snoepen!

Ingrediënten:
200 gram (volkoren) speltmeel
4 eieren
200 gram zachte roomboter
100 gram afgespoelde rozijnen
100 gram appel in kleine blokjes
1 zakje bakpoeder (15 gram)
50 gram havermout
1 el water
1 tl citroensap
100 gram palmsuiker (ook te vervangen door zoetstoffen)
100 gram rode Sukrin of No Sugar

Bereiding:
Breek de eieren in een grote kom en mix ze samen met de boter, palmsuiker en sukrin/stevia op een lage stand tot een vrijwel gladde massa. Voeg nu het speltmeel en het bakpoeder toe en mix het geheel nog 3 minuten op de hoogste stand. Doe nu het citroensap en het water erbij en mix dit er kort doorheen. Spatel nu de havermout, appel en rozijnen door het cakebeslag.
Bak de cake in 70-80 minuten goudbruin in een voorverwarmde oven op 160°C. Stort de cake daarna voorzichtig op een rooster en laat hem daarop afkoelen.

Snoep smakelijk!


Reacties

  1. kan ik de sukrin en palmsuiker vervangen door kokosbloesemsuiker?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat kan! Je hebt dan ongeveer 200 gram kokosbloesemsuiker nodig, of iets minder als je gewend bent aan wat minder suiker. Succes!

      Verwijderen
  2. Kan toch ook alleen palmsuiker?

    Gr Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, dat kan. Je zou dan 200 gram palmsuiker kunnen gebruiken. Of iets minder als je wat minder suiker gewend bent.

      Verwijderen
  3. Ik heb hem met de Pasen gemaakt en hij was overheerlijk. Ik had geen Sukrin dus heb ik 200 gram palmsuiker gebruikt, was voor mij iets te zoet, volgende keer wat minder gebruiken. Dank je wel Martine, voor dit heerlijke recept!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan! Palmsuiker is natuurlijk wel échte suiker, dit in tegenstelling tot Sukrin. Fijn dat hij in de smaak viel!

      Verwijderen
  4. Martine, ik heb recent de cake nogmaals gemaakt. Wederom erg lekker maar er zat ook een soort scherpe nasmaak aan. Herken je dit en zou dat van het bakpoeder kunnen zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, herkennen doe ik dat eigenlijk niet. Bakpoeder kan soms wel invloed hebben op de smaak, misschien volgende keer een ander merk proberen. Als het lang open staat kan bakpoeder ook een andere smaak krijgen.

      Verwijderen
  5. Deze cake gebakken en de appels en rozijnen vervangen door 250 gram blauwe bessen, was heel erg lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. I.v.m. hoog cholesterol moet ik mijn eigen "gezondere" lekkernijen gaan maken, maar ik ben hier echt nog een groentje in. Fijn dat jij minder ongezonde recepten deelt, dankjewel hiervoor! Maar kan je het fruit ook vervangen door noten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt het fruit wel vervangen door noten, maar de voedingswaarde van de cake wordt dan een stuk hoger. Dus méér calorieën per plak ;-)
      Kijk nog maar eens verder rond op mijn blog. Dit is een 'oud' recept, later ben ik overgegaan naar een koolhydraatbeperking, wat nog véél gezonder is! Succes met het veranderen van je leefstijl!

      Verwijderen
  7. Dankjewel voor je snelle reactie en tips! Noten zijn wel heel gezond ondanks de calorieën ;-) , maar ik ga zeker verder kijken op je blog, toppie!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten