Ei-muffins met champignons en pesto

Oké, ik zal het maar eerlijk toegeven. Deze muffins ontstonden door gemakzucht.
De 'gewone' ei-spek-muffins maken we - ja, mijn man kan dat ook! - hier in huis regelmatig.
Maar eigenlijk wil ik in zo'n muffin graag wat groenten verwerken. Helaas heb ik niet altijd zin of energie om deze groenten voor te snijden. Daarom besloot ik deze keer een hele champignon in de muffin-openingen te leggen. Lekker makkelijk!
Het resultaat was zó smakelijk, dat ik dit recept graag met jullie wil delen.

Ingrediënten voor 8 muffins:
4 eieren
8 middelgrote champignons
8 plakken rond ontbijtspek
60 gram crème fraîche
30 gram groene pesto
peper
zout

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 180 °C.
Bekleed de openingen van een muffinvorm met de plakken ontbijtspek. Maak de champignons schoon en leg in elke opening 1 champignon met het steeltje naar boven.
Breek de eieren boven een kom, voeg de pesto en crème fraîche toe met peper en zout naar smaak en mix alles goed door. Schenk het beslag nu voorzichtig over de champignons. Laat het goed tussen het spek en de champignons zakken en vul daarna de openingen helemaal af.
Bak de muffins in 20-25 gaar en bruin.

Tip:
Deze muffins gaan in een metalen muffinvorm soms erg vast zitten, ook als je hem goed hebt ingevet. In een siliconen muffinvorm heb je hier geen last van. Het kleine beetje ei dat achterblijft schep je er met een lepeltje makkelijk uit. Lekker snoepen voor de kok...

Reacties

Een reactie posten