Pruimenclafoutis (glutenvrij)

Het is nog volop pruimentijd! Hoewel pruimen een saai imago hebben, zijn ze heerlijk van smaak en kun je ze in allerlei soorten gerechten gebruiken, zowel hartig als zoet.
Pruimen staan erom bekend dat ze helpen tegen obstipatie, dit komt omdat ze erg veel vezels bevatten.

Onderstaande clafoutis bakte ik maar liefst drie keer voordat ik helemaal tevreden was over het resultaat. De eerste keer gebruikte ik amandelmeel maar daarna ging ik over op rijstmeel. Dat bevat meer koolhydraten, maar is gladder van structuur.
Wil je liever minder koolhydraten, gebruik dan amandelmeel in plaats van rijstmeel. Beide meelsoorten zijn glutenvrij.

Helaas vergat ik de laatste keer het bakpoeder toe te voegen, waardoor de clafoutis een beetje aan de lage kant is gebleven... DOM!!! Binnenkort maak ik hem nóg een keer mét bakpoeder, maar ik wilde het recept vast met jullie delen.

Wat is jouw grootste keukenblunder??

Ingrediënten voor 6 porties:
400 gram rode pruimen
100 gram rijstmeel
100 gram Griekse yoghurt
2 eieren
35 gram No Sugar of Sukrin rood
1 tl bakpoeder


Bereiding:
Verwarm de oven voor op 170 °C.
Was de pruimen en halveer ze. Bekijk het filmpje om te zien hoe je dat makkelijk kunt doen.
Snijd de halve pruimen vervolgens in 6 stukjes.
Breek de eieren boven een kom, voeg het rijstmeel, de yoghurt, het bakpoeder en de NoSugar toe en mix alles ongeveer een minuut op de hoogste stand tot een luchtig beslag.
Giet het beslag in een ingevette bakvorm en verdeel de stukjes pruim erover.
Bak de clafoutis 25 minuten op 170 °C.

Tip:
Zelf gebruik ik voor deze clafoutis graag een boterkoekvorm.
Met de draaibare schuif in de vorm krijg je de taart makkelijk los!

Reacties

  1. Hoi Martine kan ik ook bruine rijstmeel gebruiken.gr diny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kan ik rijstmeel door en andere soort meel vervangen? Zoja, de welke?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, dat kan. Je kunt bijvoorbeeld gewone (volkoren)meel gebruiken, havermeel of boekweitmeel/quinoameel als het glutenvrij moet zijn.

      Verwijderen

Een reactie posten