Koolhydraatarme (en glutenvrije) amandel-kokos-boterkoek

Onlangs maakte ik voor iemand een 'gewone' boterkoek. Wat een hoop suiker gaat daar dan in zeg, ik schrok ervan!
Geef mij mijn eigen suikervrije boterkoek maar. Lekker legaal genieten..


Ingrediënten:

2 eieren
100 gram amandelmeel
40 gram kokosmeel
60 gram kokosrasp
200 gram roomboter op kamertemperatuur
100 gram erythritol
2 el water




Bereiding:

Breek één ei boven een klein kommetje en roer het los.
Breek het andere ei boven een grote kom en voeg de helft van het andere ei toe. Doe nu
het amandelmeel, kokosmeel, geraspte kokos, No Sugar, het water en de boter erbij. Mix met een mixer met deeghaken de ingrediënten tot een deeg.
Schep het deeg in een ingevette boterkoekvorm en druk het plat. Gebruik de achterkant van een vochtige lepel om het deeg glad te maken. Bestrijk de koek met de rest van het ei. Trek met een vork een patroon in de bovenkant van de boterkoek als je dat leuk vindt...

Bak de boterkoek 35 minuten in een voorverwarmde oven van 170 °C graden tot hij mooi goudbruin is. Laat hem in de vorm afkoelen en haal hem pas daarna eruit. Bewaar de boterkoek in de koelkast en haal hem er een half uur voordat je hem serveert weer uit.

We Mogen Weer 2022We Mogen Weer 2022

Reacties

  1. ziet er goed uit. welke suiker vervangsoorten kan je zoal gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Zelf gebruik ik óf Stevia óf Erythritol, soms in combinatie. Bij de ingrediënten vind je de links naar de producten die ik gebruik in dit recept. Chemische zoetstoffen gebruik ik liever niet, daarvan raakt je bloedsuikerspiegel van slag!

      Verwijderen
  2. Ik heb een vraagje, heb net de boterkoek gemaakt zoals beschreven maar hij was gort droog..... echt niet te eten. Ik snap er helemaal niets van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, daar snap ik ook niets van. Ik heb hem meerdere keren volgens dit recept gemaakt en hij is altijd heerlijk van smaak. Weet je zeker dat je alle ingrediënten goed hebt afgewogen? Heb je helemaal niets veranderd aan het recept?

      Verwijderen
    2. heb je de kokosrasp geweekt?

      Verwijderen
  3. hoeveel punten snij je hieruit? en hoe groot zijn deze ongeveer...bij 20 punten zou het net rond de 2,5gr kh uitkomen heb ik uitgerekend..maar heb ik dan een stukje van 1x1 cmcm? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb uitgerekend totaal 58,4gr kh..dus bij 20 stukjes wordt het net ietsje meer dan 2,5 gr kh per portie en zou het bij een kopje thee kunnen. Schat je in dat het dan nog een redelijk stukje is..of wordt het 1x1 cm? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eerlijk gezegd tel ik nooit koolhydraten Trudie. Bij Grip op koolhydraten werken we met een lijst met groene producten, en deze mogen in principe vrij gebruikt worden. Natuurlijk is het wel zo dat je niet moet eten als je geen trek hebt... Ik neem dus soms een puntje bij de koffie als ontbijt, of tussendoor wanneer ik trek heb. Wanneer je hem in een vierkante vorm zou maken haal je er met gemak 16 stukjes uit.

      Verwijderen
    2. Chantal Mateijsen1 juli 2017 om 18:03

      Hij staat weer in de oven. Wordt vast net zo lekker als de vorige keer😊

      Verwijderen
  5. Heerlijk! Had geen kokosrasp meer, dus heb dat vervangen door gemalen amandelschaafsel, ook lekker! En heb i.p.v. rode Sukrin de halve hoeveelheid Sukrin+ gebruikt en dat was ook prima. Dit ga ik vaker maken! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat het zo in de smaak viel! Die gemalen amandelen zijn vast ook heerlijk ja, leuke variatie!

      Verwijderen
  6. Martine, klopt het dat de koek na 35 minuten nog zacht is, als ie uit de oven komt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik laat hem altijd helemaal afkoelen, en dat duurt best even. De boter moet eerst weer stollen natuurlijk. Als het goed is, is hij dan niet meer zacht :-D

      Verwijderen
  7. Vandaag weer deze heerlijke boterkoek gebakken maar nu voor als kleine stukjes tussen door bij de koffie
    Hij is weer lekker ook zonder zoetstof of suiker
    Mvg v Gonny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vandaag weer deze heerlijke boterkoek gebakken maar nu voor als kleine stukjes tussen door bij de koffie
    Hij is weer lekker ook zonder zoetstof of suiker
    Mvg v Gonny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hi Martine,
    Als ik het zoet wil vervangen door steviadruppels, hoeveel heb ik daar dan ongeveer van nodig?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het resultaat zal dan wel wat droger zijn, omdat de 'kristalsuiker' ook vocht vasthoudt. Ik denk dat 20-25 druppels zoet genoeg is.

      Verwijderen

Een reactie posten