Zeeuws spek uit eigen oven!

Wellicht denk je bij het lezen van de titel van dit bericht 'Alweer spek'? Tsja, die gedachte kwam inderdaad ook bij op toen ik de titel van dit typte. Het zal wel aan het weer liggen... 😉
Zeeuws spek staat voor mij duidelijk in het rijtje 'mijn verleidingen' en ik kocht dan ook regelmatig een klein stukje bij de slager. Helaas waren de ingrediënten van de marinade dan vaak wat onduidelijk. Er zijn maar weinig slagers die precies weten wat er in de kruiden zit. Die kopen ze namelijk kant en klaar in en maken ze niet zelf.
Het vlees dat ik voor Zeeuws spek gebruik, koop ik bij 'mijn' slager in Hierden. Het voordeel van deze slager is dat je daar gewoon de slagerij in kunt lopen en even kunt overleggen. Minder zout in de rookworsten? Geen punt! Ribkarbonades met wat meer vet aan de rand? Natuurlijk mevrouw! Eigenlijk kan alles, als ze het van te voren maar weten. Ideaal!

Een keer per jaar - toevallig deze week! - koop ik bij deze slager ook een half varken, en  dat vlees verdeel ik met een paar familieleden. Op deze manier weet ik zeker dat ik betrouwbaar vlees koop en het is nog voordeliger ook. Hetzelfde doen we trouwens met een deel van een koe...

Maar ik dwaal af, het ging over Zeeuws spek. Omdat ik precies wilde weten wat er in mijn Zeeuws spek zit, besloot ik om zelf te gaan experimenteren. Ook dit bleek weer een gerecht dat heel eenvoudig zelf te maken is. Het marineren kost hooguit 10 minuten tijd en daarna is het wachten en braden wat de klok slaat. Zó makkelijk is het!


Ingrediënten:


1 kilo buikspek zonder zwoerd
3 el grillkruiden
2 el paprikapoeder
2 el sojasaus
½ tl witte peper
2 el (liefst fijngemalen) Keltisch zeezout
4 el biologische ketjap manis
1 tl knoflookpoeder

Bereiding:

Maak een marinade van de grillkruiden, paprikapoeder, peper, het zout, sojasaus, en de ketjap. Stop het stuk buikspek in een grote zak die je goed kunt afsluiten. Zo'n zip-diepvrieszak bijvoorbeeld...
Giet de marinade over het vlees en masseer het ín de zak helemaal in het vlees,
Was je handen, sluit de zak goed luchtdicht af en laat de marinade 1 of 2 dagen intrekken. Leg het vlees gedurende die tijd in de koelkast, zodanig dat de zak niet kan gaan lekken.

Laat het vlees voordat je het in de oven zet op kamertemperatuur komen. Verwarm de oven voor op 160 °C en bak het op een rooster (boven een lekbak) in 90 minuten zacht, gaar en mals.
Heb je een kernthermometer? Stel deze dan in op 75 °C.
Laat het vlees daarna op het rooster afkoelen. Snijd het in kleinere stukken en vries deze in. Je kunt het namelijk beter niet in één keer opeten 😋

Wanneer je Zeeuws spek bij een slager koopt, is dit spek vaak meer roze van binnen dan wanneer je het zelf maakt. Dit komt omdat slagers colorozozout gebruiken.
Colorozozout is zout waaraan een kleine hoeveelheid natriumnitriet (E250) is toegevoegd. Het natriumnitriet heeft als enige doel om kleurverlies in vlees tegen te gaan.
Voor meer info zie de informatie van Foodwatch.



Sale Solden 2023Sale Solden 2023

Reacties

  1. Hoi Martine. Ik heb net een stuk buikspek gekocht en nu vraag ik me af of je dat opengeklapt bakt of dubbel. Wat doe jij?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je bakt het spek opengeklapt, met de kant waar de ribben zaten naar boven!

      Verwijderen
  2. Klopt het dat die marinade vrij dik is, niet vloeibaar dus?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt, je kunt iets ketjap toevoegen als het te dik is maar je zin!

      Verwijderen

Een reactie posten