Groentechips uit de airfryer

Voor Euronics Barneveld bedacht ik een aantal recepten voor de airfryer. Ik gebruikte de Montana Master Fryer XL. 
Chips van pastinaak uit de airfryer
Chips van pastinaak
Nog altijd ben ik heel erg blij met mijn airfryer, en ik gebruik hem vrijwel dagelijks. Vlees 'bak' ik tegenwoordig vaak in de airfryer, maar ook eten we aanzienlijk meer groenten sinds de aifryer op het aanrecht staat.
De airfryer is namelijk heel geschikt voor het bereiden van verschillende soorten groentechips, en ik ben daar dol op! Natuurlijk kun je ook  'gewone' chips maken van aardappel, maar veel leuker én gezonder is het om chips te maken van groenten!
Kies voor een groentesoort dat niet al te veel water bevat, zoals bijvoorbeeld biet, wortel, pompoen, pastinaak, boerenkool of aubergine.

Je kunt de chips als snack eten, maar ze zijn op veel meer manieren toe te passen. In een salade bijvoorbeeld geven ze een heerlijk krokantje!


Bereiding:

Maak de groente naar keuze goed schoon en snijd er dunne plakken van. Dit gaat het makkelijkst met een goede mandoline. Van de pastinaak trok ik met een dunschiller lange linten.
Wanneer je aubergine gebruikt, maak de plakken dan niet ál te dun. Zeer dunne plakken zullen anders verschrompelen of verbranden.

Chips van aubergine (voor) en rode biet (achter) uit de airfryer
Chips van aubergine en biet
Bestrijk de groenten aan beide kanten met een zeer dun laagje olijfolie, of gebruik een olieverstuiver en bestrooi ze daarna met peper, zout en kruiden naar wens. Knoflookpoeder bijvoorbeeld of paprikapoeder geven direct meer pit aan je chips.
Hoewel ik op internet diverse recepten gevonden heb waarbij de groenten op 180 °C worden gebakken, vind ik het veel prettiger om dit op een lagere temperatuur te doen, bijvoorbeeld 150 °C  of 160 °C. De groenten zullen dan minder snel verbranden en krijgen de tijd om goed te drogen.

De auberginechips op de afbeelding bakte ik 20 minuten op 160 °C en de bietenchips op dezelfde temperatuur 25 minuten. De pastinaakchips was in ruim 10 minuten op 160 °C al klaar, omdat pastinaak veel minder vocht bevat. Deze baktijden zijn natuurlijk mede afhankelijk van de dikte van de plakken groente!

Maak jij ook groentechips in je airfryer? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en recepten!

Reacties

  1. Leuk die groentenchips. Ik probeer hetzelfde wel in mijn heteluchtoven, maar lees nu dat je beter een lagere temperatuur kunt aanhouden. Dat ga ik ook weer eens proberen.
    Ik heb wortelpeterselie ontdekt bij de groentenboer, ook lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik kreeg hele sneue zwarte schijfjes bij de hogere temperaturen. Het voordeel van een airfryer is dat de chips ook gaan ronddwarrelen, waardoor ze gelijkmatiger warm worden!

      Verwijderen
  2. Lijkt me ook lekker voor kinderen, zo krijgen we ze aan de groenten. Maar om nu direct een air fryer aan te schaffen, (zucht) weer een apparaat erbij, nu nog even niet.
    Martine, je had me aanbevolen voor de Chr. webbloggers, maar ik vind het moeilijk, bij mij is het te rommelig en ik heb ook geen facebook.
    gr. Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, een extra apparaat kan wel een belemmering zijn natuurlijk. In de oven is dit een stuk moeilijker is mijn ervaring.
      Het was maar een tip hoor! Je kunt je blog gewoon aanmelden, je hoeft verder nergens lid van te worden. Het levert misschien meer bezoekers op je blog!

      Verwijderen
  3. lekker voor kinderen maar als vervanging of als extra groente heeft het weinig zin. bij deze verhitting gaan de vitamine verloren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De vezels gelukkig niet Monique! En het kan wel helpen om kinderen te leren om groenten lekker te vinden... Ik ben er zelf ook dol op ;-)

      Verwijderen
  4. He hoi
    Ik had even een beetje een gekke vraag ..
    Zou u me kunnen vertellen hoe ik het beste chips kan maken van de volgende dingen?
    Bieten.. pastinaak .. en winterwortel?
    Dan is vooral mijn vraag of ik de groente tegelijk in mijn airfryer kan doen? Zo ja op welke temperatuur en hoelang?:
    Zo nee? Heeft u dan tips hoelang en welke temperaturen ik de groentes apart in de airfryer kan omtoveren tot groente chips?
    Alvast bedankt .. mvg s damink

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een goed idee.
    Ik wil het gaan proberen met courgette.
    Is het dan nodig dat de plakjes op bakpapier leg of kan het zo in het mandje?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe de plakjes gewoon zo in het mandje. Wel even bestuiven met olie!

      Verwijderen

Een reactie posten