Geroosterde broccoli uit de airfryer

Geroosterde broccoli in de airfryer
Wanneer ik hoor dat mensen een aifryer hebben vraag ik direct wat ze er zoal in bereiden... De meesten antwoorden dan met 'friet en snacks'. Zó jammer vind ik dat! Je kunt namelijk zoveel meer doen met je airfryer. Zo rooster ik er graag broccoli in. De broccoli wordt dan bruin van kleur en knapperig, net chips! Bestrooid met peper en zout lust ik het eigenlijk wel bij iedere maaltijd... En dat mag gewoon!

Dit recept is zó eenvoudig, dat het eigenlijk geen recept mag heten. Iedereen die friet kan bakken in de airfryer, kan dus ook broccoli roosteren...


Ingrediënten:

500 gram broccoli
olijfolie
peper en zout

Geroosterde broccoli in de airfryer Bereiding:

Snijd de roosjes van de broccoli en leg ze in de airfryer. (Bewaar de steel en verwerk die in soep of een ander gerecht.) Spray nu een dun laagje olie erover en bestrooi de broccoli royaal met peper en wat zout.
Heb je geen olieverstuiver? Dan kun je de roosjes eerst in een kom doen en er scheut olijfolie overheen doen. Even husselen en dan overhevelen in de airfryer.
Rooster de broccoli nu 20 minuten op 160 °C en schep de roosjes halverwege even om.
Gebruik een plantenspuit als oliespray
Mijn 'oliespray'

Heb je geen airfryer? Dan kun je broccoli natuurlijk ook in de oven roosteren. Gebruik dan een bakplaat bekleed met bakpapier en bak de broccoli ongeveer 35 tot 40 minuten op dezelfde temperatuur als in de airfryer.

Tip: Een échte navulbare olieverstuiver is vaak kostbaar. Wist je dat je ook heel goed een kleine plantenspuit kunt gebruiken? Zorg dat deze minimaal half vol is om het spray-effect te behouden.

Voor Euronics Barneveld bedacht ik een aantal recepten voor de airfryer. Ik gebruikte de Montana Master Fryer XL. 

Reacties

  1. Dank je wel voor wederom een lekker groentegerecht. Ik heb hem doorgeplaatst op de Facebook pagina van Diabetesvrij leven. Want broccoli is een prima groente als je je bloedsuiker stabiel wilt houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die oliespray is een idee zeg, dat idee heb ik gelijk ff in praktijk gebracht, ook eneorm handig om bakblikken en ovenschalen in te vetten, super idee !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik de tip weer van iemand anders kreeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. super bedankt voor deze heldere uitleg en het (eigenlijk heel voorde hand liggende maar waar je toch zelf niet op komt) gezond idee! Was heerlijk en ga t vaker doen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat ik me alleen afvraag is of de vitamine in de broccoli niet verdwijnen door de warmte. Je leest vaak op de verpakking dat je het water niet of heel kort moet laten koken ivm het stukkoken van de vitaminen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen idee! Wellicht is dat best een beetje waar, maar ik vind het gewoon lekker. Ik denk dat er meer vitaminen inzitten dan wanneer ik ze niet eet :D

      Verwijderen
  6. Gisteren gemaakt ,was heerlijk zijn normaal gesproken niet erg fan van de broccoli
    maar dit recept houden we erin. Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen Gerry! Ik vind het zelf ook erg lekker, eet het zeker één keer in de week! Met bloemkool is het ook lekker...

      Verwijderen
  7. Kan dit ook met diepvries broccoli?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar komt heel veel vocht uit en dan wordt het resultaat minder lekker.

      Verwijderen
    2. ok, dan word het gewoon verse broccoli :D

      Verwijderen
  8. Kan de stronk niet in blokjes mee geroosterd worden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan wel, maar ik zou ze dan wat langer roosteren omdat ze vermoedelijk iets minder snel gaar worden!

      Verwijderen

Een reactie posten