06 april 2017

Advocaat koolhydraatarm

Bij ons op de Veluwe is het op een verjaardag van oudere mensen nog heel 'gebruukkelijk' dat er advocaat geserveerd wordt. In een klein glaasje natuurlijk, met een piepklein lepeltje...
Zelf ben ik ook een liefhebber van dit zoete goudgele goedje... IJs met advocaat, taart met advocaat, chocolade gevuld met advocaat... Je kunt het zo gek niet bedenken of ik was er vroeger dol op!
Maar ja, koolhydraatarm is het natuurlijk niet... Ik vroeg me af of er voor de smaak nu eigenlijk wel zoveel suiker in zou moeten, en ging aan de slag met een oud recept en een goed alternatief voor suiker, namelijk Steviala Frost poedersuiker.
Het resultaat was verbluffend... Je proefde eigenlijk geen verschil!
Ik weet wat ik met Pasen als dessert ga serveren...

Zelf maak ik de advocaat iets minder zoet dan het originele recept voorschrijft, gewoon omdat ik heel zoet nu echt niet meer lekker vind. Varieer dus zelf in de hoeveelheid 'suiker'.



Ingrediƫnten voor 3-4 personen:

3 eieren
80 ml brandewijn
1 tl vanillearoma
65-80 gram Steviala Frost poedersuiker

Bereiding:

Laat de eieren op kamertemperatuur komen en breek ze boven een hoge beker. Voeg hieraan de brandewijn toe.
Doe in een magnetronbestendige hoge kom of kan de suiker met het vanillearoma. Klop de eieren met de brandewijn goed los en giet dit rustig door een klein zeefje bij de suiker. Mogelijke stukjes schaal belanden zo niet in de advocaat. Klop alles met een garde goed door elkaar.

Zet de kan nu in de magnetron en verwarm het mengsel 30 seconden op 500 Watt. Klop het opnieuw door. Verwarm het opnieuw 30 seconden op 500 Watt en klop het weer goed door. Blijf dit herhalen totdat de advocaat - ineens! - dik lijkt te worden. Hoe dik je hem precies wilt hebben hangt een beetje af van wat je ermee wilt gaan doen. Wil je hem verder verwerken in bijvoorbeeld een taart, dan mag hij wat dikker zijn dan wanneer je hem over het ijs wilt schenken.

Laat de advocaat afkoelen zodra hij de gewenste dikte heeft bereikt. Klop tijdens het afkoelen ook af en toe, zodat er geen klontjes ontstaan.

N.B.: De advocaat bevat geen koolhydraten, maar wel alcohol. Neem de advocaat daarom het liefst in je koolhydratenuur wanneer je moeilijk afvalt!

Kook je liever niet in de magnetron? Dan kun je de advocaat ook 'au bain marie' bereiden. Blijf dan voortdurend kloppen zolang je de advocaat verwarmt tot het de juiste dikte heeft.

Tip: Omdat de advocaat niet erg heet wordt bij de bereiding, heb ik voor de poedersuiker gekozen. De kristalsuiker zal wellicht niet volledig oplossen!

Je kunt nog meedoen met de winactie van Steviala!

7 opmerkingen:

  1. Wat een lekker recept, ook mijn moeder is dol op advocaat,(wij ook hoor) ze is diabeet en dit zal ze verrassen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe lang kun je het ongeveer bewaren groetjes carla

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou het niet langer dan 3 dagen in de koelkast bewaren... Het is maar een kleine portie, lekker opeten!

      Verwijderen