28 april 2017

Bloemkoolnasi... het heerlijke koolhydraatarme alternatief voor nasi

Koolhydraatarme nasi gemaakt van bloemkoolHoewel ik deze nasi al enkele jaren voor mezelf bereid, was het er eigenlijk nooit van gekomen om het recept op mijn blog te delen... Raar maar waar!
Omdat ik toch regelmatig de vraag krijg hoe ik mijn bloemkoolnasi precies maak, heb ik er dus toch maar eens een 'officieel' recept van gemaakt.
De kruidenmix voor de nasi maak ik het liefst zelf. Soms gebruik ik op een luie dag een zakje boemboe voor nasi van het merk Asli die ik bij de Xenos koop. Deze boemboe is vrij van E621 en daarom gebruik ik hem bij uitzondering. In onderstaand recept maakte ik natuurlijk mijn eigen boemboe!

Bij Albert Heijn koop ik 'kant-en-klare bloemkoolrijst'. Omdat deze rijst wordt gemaakt van de stronken van de bloemkool, en niet van de roosjes, is deze iets steviger. Natuurlijk kun je zelf ook bloemkool fijnhakken.


Ingrediënten voor nasikruiden:

3 tl korianderzaad
2 tl komijnzaad
1 tl gemberpoeder
1 tl witte peper
2 tl knoflookpoeder
½ tl cayennepeper
2 tl uienpoeder
4 tl paprikapoeder
1 tl laos
1 tl citroengras
1 tl kurkuma

Ingrediënten voor bloemkoolnasi 4-5 personen:

2 rode pepers
2 teentjes knoflook
4 el olijfolie
4 el nasikruiden (zie hierboven)
1 tl zout
2 el sojasaus
500 gram rundergehakt
800 gram bloemkoolrijst
200 gram taugé
± 750 gram nasigroenten (witte kool, spitskool, prei, ui, wortel)

Bereiding:

Maak een boemboe van de rode peper, knoflook, olie, nasikruiden en het zout door alles fijn te malen met een hakmolen of staafmixer. Wanneer je van pittig houdt kun je de pitjes in de rode peper gewoon laten zitten.

Verhit een grote (gietijzeren) braadpan en bak het gehakt samen met de boemboe totdat deze niet meer rauw is. Voeg nu de nasigroenten toe en de sojasaus. Schep alles goed door elkaar en laat de groenten een paar minuten slinken. Voeg nu de bloemkoolrijst toe en schep alles weer goed om. Zet het vuur zachtjes en laat de nasi nu nog ongeveer 15 minuten gaar worden. Bak de laatste twee minuten de taugé pas mee, zodat deze lekker knapperig blijft.

Hoewel de bloemkoolnasi nu al lekker is, vind ik het altijd leuk om de nasi verder 'op te leuken'. Zo serveer ik er soms een kippenvleugeltje bij, maar ook een sateetje met pindasaus is natuurlijk heerlijk! En wat dacht je van een schaaltje gebakken uitjes of zure uitjes? De kroepoek mag natuurlijk ook niet ontbreken!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen