Goud van oud: Kipsaté van de BBQ of de grillpan

Kipsaté met zelfgemaakte satékruidenHoewel we al helemaal aan het voorjaar gewend waren, blijkt de winter toch weer even  terrein te winnen. Bij nachtvorst denken we even niet meer aan zomerjurken en BBQ's. Brrrr.... wat was het koud vannacht!

Toch heb ik door de zomerse temperaturen van eerder deze maand, alweer helemaal zin om te BBQ'en. Gelukkig biedt mijn grillpan nu uitkomst.

Sinds ik regelmatig bloemkoolnasi maak, grill ik weer wat vaker saté. Omdat kant-en-klaar satéstokjes veel onnodige toevoegingen bevatten, maar ik deze het liefst zelf. Ik gebruik daarvoor mijn eigen satékruidnemix. Voor dit recept koos ik voor kip, maar je kunt ook blokjes varkensvlees gebruiken.



Ingrediënten:

Satékruiden:

1 el kurkuma
1 el laos
1 el korianderzaad
Bloemkoolnasi met kipsaté
Later deze week volgt het recept
voor de bloemkoolnasi!
1 el citroengras
1 el komijnpoeder
½ el gemalen peper
1 el knoflookpoeder
1 el paprikapoeder


Saté:

6 houten satéprikkers
2 tl olijfolie
2 tl satékruiden 
1 tl sojasaus
zout naar smaak
275 gram kipfilet


Bereiding:

Roer de satékruiden en sojasaus door de olijfolie. Snijd de kipfilet in blokjes en schep ze door de marinade. Laat minimaal een half uur, maar liever enkele uren intrekken. Rijg de blokjes aan de (in water geweekte) prikkers. maar laat een beetje ruimte tussen de stukjes, zodat ze overal goed gaar kunnen worden.
Bak de satéstokjes op de BBQ of in een grillpan in ongeveer 10-15 minuten rondom bruin.

Tip: Rijg de stukjes saté om en om met stukjes (verse) ananas. Lekker fris!

Deze saté is natuurlijk ideaal te combineren met deze heerlijke satésaus!
Zonder de satésaus is dit recept GOK-groen

Reacties