Say cheese....cake!

Koolhydraatarme cheesecake met ricotta en mascarponeWanneer er in Amerika gelachen moet worden voor een foto, wordt er 'say cheese' gezegd. Dat begrijp ik wel, ik moet namelijk ook lachen als ik aan 'cheese' denk! 😆
Wanneer je je gasten deze cheescake serveert, zal iedereen lachen...

Je kunt deze cake prima serveren bij de koffie of thee, maar waarom zou je er niet gewoon je ontbijt van maken?







Koolhydraatarme cheesecake met ricotta en mascarpone

Ingrediënten:

125 gram mascarpone 
250 gram ricotta
125 gram geraspte kokos
100 gram zachte roomboter
50 gram Steviala Kristal Sweet
6 eieren
2 tl wijnsteenbakpoeder
1 biologische citroen
snuf zout


Bereiding:

Was de citroen en haal met een citrusrasp/zesteur de schil van de citroen.
Breek de eieren boven een mengkom. Voeg vervolgens de mascarpone, ricotta, kokos, Steviala Kristal Sweet, boter en een snuf zout toe. Pers 1,5 el citroensap uit de citroen en doe dit bij het mengsel, samen met het citroenrasp. Schep nu het bakpoeder erbij en mix alles met een mixer een minuut op volle snelheid.

Giet het beslag nu in een siliconen cake- of taartvorm. Wanneer je géén siliconen vorm gebruikt, moet je de bakvorm héél goed invetten!

Bak de cheesecake 70 minuten op 160°C en laat hem afkoelen in de vorm. Nadat je hem uit de oven hebt gehaald, zal hij wat inzakken. Dan is je cake niet mislukt, dat hoort zo!
Snijd de cake pas wanneer hij volledige afgekoeld is (tot koelkastemperatuur)! Bewaar hem in de koelkast of vries (een deel van) de cheesecake in voor later.

Blijft de cake met jouw ingrediënten een beetje te nat? Voeg dan volgende keer 10 gram kokosmeel toe aan het beslag.

Tip: Gebruik een grote mengkom! (Je wilt niet weten hoe mijn kleding en keuken eruit zagen toen ik een kleine mengkom gebruikte... 😉).

Pre-ZomerPre-Zomer

Reacties

  1. Heerlijk deze cake. Je zou je vingers erbij opeten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zou je ricotta kunnen vervangen door roomkaas, mascapone of misschien door fijn gesneden mozzarella? Als je niks anders in huis hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mozzarella zou ik niet doen, dat heeft een totaal andere structuur. Dan zou ik eerder roomkaas nemen. De ricotta is veel minder vet dan roomkaas/mascarpone, dus de cake wordt daarmee wel een stuk machtiger. Misschien toch beter even ricotta gaan halen :D

      Verwijderen
  3. Goedemorgen. Ik ben erg benieuwd waarom er wijnsteenbakpoeder gebruikt wordt. Is reguliere bakpoeder niet passend in dit kha recept?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De wijnsteenbakpoeder staat momenteel in mijn kast, 'gewoon' bakpoeder niet. Maar die kun je ook gebruiken hoor!

      Verwijderen
  4. net gemaakt en geproeft. is erg lekker maar blijft erg vettig helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wanneer je hem te vet vindt kun je volgende keer minder boter toevoegen. Ik vind het juist lekker en de cake vult daardoor goed.

      Verwijderen
  5. Mijn man vindt hem absoluut heerlijk Martine. Zelf lust ik geen kokos en proef dit helaas nu hij koud is heel duidelijk. Uiteraard offert Gerrit zich graag op, maar kan ik de kokos misschien door iets anders vervangen zodat ik het ook lust? ��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Leuk dat je man hem lekker vindt. Je zou kunnen proberen om amandelmeel te gebruiken in plaats van kokosrasp. De cake zal wat anders van structuur worden, maar vast ook lekker!

      Verwijderen
    2. Ga ik zeker proberen. Dank je wel.

      Verwijderen
  6. Als je Sukrin gebruikt, hoeveel moet je daar dan van nemen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Martine,
    Dit lijkt me een heerlijk recept, ik heb alleen geen steviala kristal sweet in huis maar de Natures Garden Stevia van Holland and Barret. Kan ik dat ook gebruiken of toch beter de kristal sweet?

    Alvast bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Stevia die jij gebruikt is in poedervorm en dat gedraagt zich wat anders dan de kristalvariant. Je zult dus zelf moeten experimenteren... Wellicht overwegen om toch een bestelling te plaatsen bij Steviala, op mijn productlijst vind je links naar de producten. De keuze is aan jou!

      Verwijderen
  8. Kan hij ook in plakjes in de vriezer?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, als je hem plakje voor plakje wilt ontdooien en opeten kan dat prima!

      Verwijderen
  9. Heb het recept vandaag gemaakt! Hij is heerlijk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb hem helemaal uitgerekend en echt alles geteld. Als je de cake in 8 plakken snijd komt een plak op 12.43 KH waarvan 0.23 suiker. Ik ga hem vandaag ook maken, en vries hem in. Af en toe een traktatie! Moet kunnen toch. :)

      Verwijderen
    2. Hoi Aifa,
      Toen ik alle koolhydraten optelde kwam ik voor de hele cake op ongeveer 30. Je kunt makkelijk 10 plakken snijden, hij is erg machtig. Dan is het 3 gram koolhydraten per plak... De Steviala bevat geen koolhydraten!

      Verwijderen
  10. Hallo
    Ik heb net de Cheese cake in de oven staan ziet er goed uit 😉 maar wat is de voedingswaarde (koolhydraten ) groetjes vivi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Vivi,
      Bij het voedingsprogramma 'Grip op Koolhydraten' worden er geen koolhydraten geteld, en ik doe dat zelf ook nooit. Alle ingrediënten zijn koolhydraatarm, dus ik vind het totaal ook acceptabel. Natuurlijk moet je er gewoon niet méér van eten dan nodig. Geen trek = niet eten :D

      Verwijderen
    2. Dankjewel
      Het is een hele lekkere cake voor herhaling vatbaar 😉bedankt voor het heerlijk recept... Groetjes vivi

      Verwijderen
    3. Dank je wel voor deze leuke reactie! Altijd fijn als mensen de recepten lekker vinden!

      Verwijderen
    4. nu raak ik toch in verwarring met KHA bedoelen we 0.0 gr.kH of onder de 5 kh....Als ik bezig ben voor mijn lunch namelijk dan zie ik op de worsten staan dat ze per 100gram 3 kh bevatten dan kan ik nog maar 2 kh aan andere producten erbij doen omdat ik anders over de 5 kh heen ga toch? of zie ik het nu helemaal verkeerd en geld het echt per soort eten dat je niet over de 5 kh heen gaat dus grillworst mag ik 100 gram van en leverworst mag ik ook 100 gram van das samen dan 6.2 of zo

      Verwijderen
    5. Van de gok-groene producten mag je in principe eten totdat je verzadigd bent en je hoeft dan geen koolhydraten te tellen. Het lijkt me overigens geen goed idee om te lunchen met 200 gram worst :D Variatie is het toverwoord. Je kunt de worst beter combineren met vezels (groenten) en bijvoorbeeld een eitje...

      Verwijderen
  11. Zou je dit ook in een muffinvorm kunnen doen ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De structuur zal er wat door veranderen omdat je in verhouding wat meer buitenkant en minder binnenkant krijgt. Maar kan best lekker zijn! Misschien eers proberen met de helft van de ingrediënten? Ik hoor graag je ervaringen 😅

      Verwijderen
  12. Ik heb de cake vandaag gemaakt met Stevia goldsweet zoetstof maar dat was denk ik geen goed idee. Er zat een heel vreemde chemische smaak aan de cake. Volgende keer maar met Steviala kristal proberen denk ik want dit was helaas niet te eten. Grt Meike

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Meike,
      De stevia die jij noemt ken ik niet. Aan veel goedkope zoetstoffen wordt 1% stevia toegevoegd en er staat dan stevia op de verpakking. Toch bevatten deze zoetstoffen dus voornamelijk chemische, slechte zoetstoffen. Ik kan de Steviala van harte aanbevelen!

      Verwijderen
    2. Dank voor jouw reactie. Ik ga de Steviala proberen

      Verwijderen
    3. Ik gebruikte de eerste keer ook zoiets. Niet te eten inderdaad. Toch maar de steviala kristal zweet besteld en ben nu de derde cake aan het maken. Heerlijk!! Voor een andere smaakbeleving bén ik wel nieuwsgierig of je dit ook met bananen of blauwe bessen kunt maken?

      Verwijderen
    4. Met fruit is het natuurlijk niet meer koolhydraatarm, maar het kan wel. Ik zou blauwe bessen kiezen. Ik maak de cake ook wel eens in cupcake-vormpjes. Je zou dan in ieder vormpje een paar blauwe bessen kunnen verstoppen.

      Verwijderen
  13. Ziet er erg lekker uit! Zou je dit recept ook kunnen maken met kokosmeel ipv geraspte kokos (om wat minder de kokossmaak te krijgen)? Hoeveel kokosmeel zou je dan moeten gebruiken? 1/3 deel ofzo?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kokosmeel is inderdaad veel droger, dus de cake zal anders van structuur worden. Ik vind overigens niet dat je de kokos erg proeft, maar ik houd van kokos. Ik denk dat een derde een redelijke schatting is. Je kunt eventueel ook amandelmeel nemen!

      Verwijderen
  14. Kan het ook met No Sugar van body&Fit? Ik heb dat eens besteld, maar weet niet of ik dat met Sukrin kan vergelijken. Of is het totaal iets anders?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, dat kan prima! Het is vrijwel hetzelfde, maar voordeliger ;-)

      Verwijderen
  15. Hallo Martine,
    Voor een eerste keer is de cake goed gelukt, ik heb echter zoetstof gebruikt i.p.v. steviala kristal. Ik vond de cake sterk naar ei smaken, kan dat daarmee te maken hebben? Verder was het goed gelukt! Dankjewel :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat kan zeker verschil maken. Welke zoetstof heb je gebruikt? Let op dat sommige chemische zoetstoffen net zoveel invloed op je bloedsuiker hebben als echte suiker. Bij Grip op koolhydraten zijn de meeste zoetstoffen daarom verboden.
      De steviala-kristal geeft ook structuur aan de cake.

      Verwijderen
  16. Wauw deze is echt heel lekker en tenminste niet zo droog als andere kha cakerecepten. Echt heerlijk! Bedankt voor het recept Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Bedoel je kokosrasp of kokosmeel? Wil hem graag proberen pas begonnen met koolhydraat arm grtjes Annuschka

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kokosrasp! Dus kleine schilfers kokos. Kokosmeel is heel fijn poeder dat ik ook in andere recepten wel gebruik.

      Verwijderen
  18. Hoelang laat jij de cupcake vormpjes in de oven staan. Zelf dacht ik aan 20 min. klopt dat?
    Sietske AE

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vermoed dat je die 20 minuten zeker nodig hebt. Misschien zelfs iets meer!

      Verwijderen
  19. Had de siliconen vormpjes op een bakplaat gezet. Het duurde 40 min. voor ze klaar waren. Sietske AE

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Het lijkt me echt een heerlijke cake. Helaas kan ik niet goed tegen al die suikers die hier genoemd worden. Ik zou het dus graag met agave of honing maken. Hoeveel zou ik dan moeten gebruiken?
    Vriendelijke groet,
    Dorien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dorien,
      Je kunt ook 60 gram honing gebruiken ipv de stevia/erythritol, maar de cake is dan niet meer koolhydraatarm!

      Verwijderen
  21. Heb hem ook gemaakt. Super lekker. Ik heb nu een aantal recepten van je uitgeprobeerd, waaronder de kh arme notencake (ik ben degene met het 'bakpoeder-probleem' bij de opmerkingen. ha ha ha). Vind bijna alles lekker tot heel lekker. In tegenstelling tot recepten op andere sites met KH-arme recepten! Vind dat dat ook wel eens gezegd mag worden Martine! Dus ga zo door....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahaha, geeft niets! Ik vind elke reactie leuk hoor.
      Fijn dat mijn recepten in de smaak vallen!

      Verwijderen
  22. de smaak is niks mis mee maar hij is erg ingezakt en ik vond het ook een beetje nattig van binnen toch nog even terug in de oven gedaan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Terug in de oven kan zeker wat helpen, maar goed in de koelkast af laten koelen ook. Fijn dat je hem lekker vindt!

      Verwijderen
  23. Hoi Martine,

    Ik heb hem net gemaakt, maar het beslag is erg dun. Klopt dit? Ik word al gelukkig als ik de citroen rasp, vind dat zo lekker ruiken en hoop dat de cake gaat lukken. Ik wilde hem in een bakblik met papier doen, maar toen ik zag dat het beslag zo dun is heb ik hem toch maar in een vierkante siliconenvorm gedaan. Deze is wel lager, zal dit nog invloed hebben op de baktijd? Bedankt voor je heerlijke recepten in ieder geval.

    Groetjes Michaela

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik bak hem zelf ook regelmatig in een lage silliconen ovenschaal. Houd dan 40-50 minuten baktijd aan. Laat de cake heel goed afkoelen info de koelkast voordat je hem aansnijdt.

      Verwijderen
  24. deze lijkt me heerlijk. kan ik de kristal sweet vervangen door stevia druppels ( green sweet) of heeft dit een totaal andere werking op het geheel. dankjewel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vermoedelijk wordt de structuur wel een klein beetje anders, maar het moet wel gewoon kunnen. Misschien wordt de cake iets natter, je zou dan een eetlepel kokosmeel of amandelmeel kunnen toevoegen.

      Verwijderen
  25. Hoi Martine, wat heb je toch een leuke site!
    De cheesecake staat in de oven in een ronde taartvorm, door 1 deel van het beslag heb ik wat cacao gedaan.. ben zo benieuwd! Ik laat je nog weten of het gelukt is. Ik kan hier geen foto plaatsen hè?
    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, een foto lukt helaas niet... Ik hoop dat hij in de smaak viel!

      Verwijderen
  26. Hoi Martine, de cake is nu aan het bakken en als hij smaakt zoals hij ruikt, komt het helemaal goed

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Beste Martine,

    Wat een heerlijke recepten heb je op deze site staan. Zal hier vaker even komen neuzen. Ik heb een vraag over deze cake: hoe lang is die in de koelkast houdbaar en hoe lang na invriezen?

    Groetzels,
    Martine H.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je complimenten!
      In de koelkast kun je de cake ongeveer 3 dagen bewaren. Als je hem in wilt vriezen kun je dat het beste in plakken doen. In de koelkast ontdooien en ik zou het maximaal 2 maanden in de vriezer bewaren. Maar hij is zo lekker, die heb je dan al lang op! :-D

      Verwijderen
  28. Ik ga hem vanavond maken en ik kijk er erg naar uit :p haha

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi Martine, kan ik ook skyr gebruiken ipv mascarpone?
    Groetjes Martine Lakerveld

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee dat zou ik niet doen. Je hebt de vetten in de mascarpone nodig voor de smeuïgheid van de cake.

      Verwijderen
  30. Hoi Martine,
    Gisteren je cake gemaakt in een lage bakvorm. Daardoor was ie na 60 minuten al gaar.
    Heb hem in 30(!) blokjes gesneden van 3x4 cm. Groter hoeft echt niet. En zo heb je maar 1gr KH en 100 kcal per stukje.
    Ik vraag me af of je de cake ook met alleen ricotta kan maken of roomkaas light. Om hem iets minder vet te maken.
    De roomboter geeft ook smaak aan de cake, dus die wil ik er eigenlijk wel in laten....heb jij ervaringen met alleen ricotta of roomkaas light?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lightproducten bevatten vaak extra suikers, die zou ik zelf niet gebruiken.
      Je zou de mascarpone kunnen vervangen door gewone roomkaas, die is namelijk ook al minder vet dan mascarpone. Maar een kleiner stukje eten helpt natuurlijk ook :-D

      Verwijderen

Een reactie posten