08 april 2017

Say cheese....cake!

Koolhydraatarme cheesecake met ricotta en mascarponeWanneer er in Amerika gelachen moet worden voor een foto, wordt er 'say cheese' gezegd. Dat begrijp ik wel, ik moet namelijk ook lachen als ik aan 'cheese' denk! 😆
Wanneer je je gasten deze cheescake serveert, zal iedereen lachen...

Je kunt deze cake prima serveren bij de koffie of thee, maar waarom zou je er niet gewoon je ontbijt van maken?







Koolhydraatarme cheesecake met ricotta en mascarpone

Ingrediënten:

125 gram mascarpone
250 gram ricotta
125 gram geraspte kokos
100 gram zachte roomboter
50 gram Steviala Kristal Sweet
6 eieren
2 tl wijnsteenbakpoeder
1 biologische citroen
snuf zout


Bereiding:

Was de citroen en haal met een citrusrasp/zesteur de schil van de citroen.
Breek de eieren boven een mengkom. Voeg vervolgens de mascarpone, ricotta, kokos, Steviala Kristal Sweet, boter en een snuf zout toe. Pers 1,5 el citroensap uit de citroen en doe dit bij het mengsel, samen met het citroenrasp. Schep nu het bakpoeder erbij en mix alles met een mixer een minuut op volle snelheid.

Giet het beslag nu in een siliconen cake- of taartvorm. Wanneer je géén siliconen vorm gebruikt, moet je de bakvorm héél goed invetten!

Bak de cheesecake 70 minuten op 160°C en laat hem afkoelen in de vorm. Nadat je hem uit de oven hebt gehaald, zal hij wat inzakken. Dan is je cake niet mislukt, dat hoort zo!
Snijd de cake pas wanneer hij volledige afgekoeld is (tot koelkastemperatuur)! Bewaar hem in de koelkast of vries (een deel van) de cheesecake in voor later.

Tip: Gebruik een grote mengkom! (Je wilt niet weten hoe mijn kleding en keuken eruit zagen toen ik een kleine mengkom gebruikte... 😉).

37 opmerkingen:

  1. Heerlijk deze cake. Je zou je vingers erbij opeten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zou je ricotta kunnen vervangen door roomkaas, mascapone of misschien door fijn gesneden mozzarella? Als je niks anders in huis hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mozzarella zou ik niet doen, dat heeft een totaal andere structuur. Dan zou ik eerder roomkaas nemen. De ricotta is veel minder vet dan roomkaas/mascarpone, dus de cake wordt daarmee wel een stuk machtiger. Misschien toch beter even ricotta gaan halen :D

      Verwijderen
  3. Goedemorgen. Ik ben erg benieuwd waarom er wijnsteenbakpoeder gebruikt wordt. Is reguliere bakpoeder niet passend in dit kha recept?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De wijnsteenbakpoeder staat momenteel in mijn kast, 'gewoon' bakpoeder niet. Maar die kun je ook gebruiken hoor!

      Verwijderen
  4. net gemaakt en geproeft. is erg lekker maar blijft erg vettig helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wanneer je hem te vet vindt kun je volgende keer minder boter toevoegen. Ik vind het juist lekker en de cake vult daardoor goed.

      Verwijderen
  5. Mijn man vindt hem absoluut heerlijk Martine. Zelf lust ik geen kokos en proef dit helaas nu hij koud is heel duidelijk. Uiteraard offert Gerrit zich graag op, maar kan ik de kokos misschien door iets anders vervangen zodat ik het ook lust? ��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Leuk dat je man hem lekker vindt. Je zou kunnen proberen om amandelmeel te gebruiken in plaats van kokosrasp. De cake zal wat anders van structuur worden, maar vast ook lekker!

      Verwijderen
    2. Ga ik zeker proberen. Dank je wel.

      Verwijderen
  6. Als je Sukrin gebruikt, hoeveel moet je daar dan van nemen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Martine,
    Dit lijkt me een heerlijk recept, ik heb alleen geen steviala kristal sweet in huis maar de Natures Garden Stevia van Holland and Barret. Kan ik dat ook gebruiken of toch beter de kristal sweet?

    Alvast bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Stevia die jij gebruikt is in poedervorm en dat gedraagt zich wat anders dan de kristalvariant. Je zult dus zelf moeten experimenteren... Wellicht overwegen om toch een bestelling te plaatsen bij Steviala, op mijn productlijst vind je links naar de producten. De keuze is aan jou!

      Verwijderen
  8. Kan hij ook in plakjes in de vriezer?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, als je hem plakje voor plakje wilt ontdooien en opeten kan dat prima!

      Verwijderen
  9. Heb het recept vandaag gemaakt! Hij is heerlijk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb hem helemaal uitgerekend en echt alles geteld. Als je de cake in 8 plakken snijd komt een plak op 12.43 KH waarvan 0.23 suiker. Ik ga hem vandaag ook maken, en vries hem in. Af en toe een traktatie! Moet kunnen toch. :)

      Verwijderen
    2. Hoi Aifa,
      Toen ik alle koolhydraten optelde kwam ik voor de hele cake op ongeveer 30. Je kunt makkelijk 10 plakken snijden, hij is erg machtig. Dan is het 3 gram koolhydraten per plak... De Steviala bevat geen koolhydraten!

      Verwijderen
  10. Hallo
    Ik heb net de Cheese cake in de oven staan ziet er goed uit 😉 maar wat is de voedingswaarde (koolhydraten ) groetjes vivi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Vivi,
      Bij het voedingsprogramma 'Grip op Koolhydraten' worden er geen koolhydraten geteld, en ik doe dat zelf ook nooit. Alle ingrediënten zijn koolhydraatarm, dus ik vind het totaal ook acceptabel. Natuurlijk moet je er gewoon niet méér van eten dan nodig. Geen trek = niet eten :D

      Verwijderen
    2. Dankjewel
      Het is een hele lekkere cake voor herhaling vatbaar 😉bedankt voor het heerlijk recept... Groetjes vivi

      Verwijderen
    3. Dank je wel voor deze leuke reactie! Altijd fijn als mensen de recepten lekker vinden!

      Verwijderen
  11. Zou je dit ook in een muffinvorm kunnen doen ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De structuur zal er wat door veranderen omdat je in verhouding wat meer buitenkant en minder binnenkant krijgt. Maar kan best lekker zijn! Misschien eers proberen met de helft van de ingrediënten? Ik hoor graag je ervaringen 😅

      Verwijderen
  12. Ik heb de cake vandaag gemaakt met Stevia goldsweet zoetstof maar dat was denk ik geen goed idee. Er zat een heel vreemde chemische smaak aan de cake. Volgende keer maar met Steviala kristal proberen denk ik want dit was helaas niet te eten. Grt Meike

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Meike,
      De stevia die jij noemt ken ik niet. Aan veel goedkope zoetstoffen wordt 1% stevia toegevoegd en er staat dan stevia op de verpakking. Toch bevatten deze zoetstoffen dus voornamelijk chemische, slechte zoetstoffen. Ik kan de Steviala van harte aanbevelen!

      Verwijderen
    2. Dank voor jouw reactie. Ik ga de Steviala proberen

      Verwijderen
    3. Ik gebruikte de eerste keer ook zoiets. Niet te eten inderdaad. Toch maar de steviala kristal zweet besteld en ben nu de derde cake aan het maken. Heerlijk!! Voor een andere smaakbeleving bén ik wel nieuwsgierig of je dit ook met bananen of blauwe bessen kunt maken?

      Verwijderen
    4. Met fruit is het natuurlijk niet meer koolhydraatarm, maar het kan wel. Ik zou blauwe bessen kiezen. Ik maak de cake ook wel eens in cupcake-vormpjes. Je zou dan in ieder vormpje een paar blauwe bessen kunnen verstoppen.

      Verwijderen
  13. Ziet er erg lekker uit! Zou je dit recept ook kunnen maken met kokosmeel ipv geraspte kokos (om wat minder de kokossmaak te krijgen)? Hoeveel kokosmeel zou je dan moeten gebruiken? 1/3 deel ofzo?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kokosmeel is inderdaad veel droger, dus de cake zal anders van structuur worden. Ik vind overigens niet dat je de kokos erg proeft, maar ik houd van kokos. Ik denk dat een derde een redelijke schatting is. Je kunt eventueel ook amandelmeel nemen!

      Verwijderen
  14. Kan het ook met No Sugar van body&Fit? Ik heb dat eens besteld, maar weet niet of ik dat met Sukrin kan vergelijken. Of is het totaal iets anders?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, dat kan prima! Het is vrijwel hetzelfde, maar voordeliger ;-)

      Verwijderen