Bakken met haver - Havermoutkoekjes uit de koekenpan

Bakken met haver - Natascha van der SeltKookboeken blijven een enorme aantrekkingskracht op mij uitoefenen... Ik vind het dan ook geweldig leuk dat ik af en toe een recensie mag schrijven over een kookboek. Of eigenlijk over een bákboek dit keer!

'Bakken met haver' is sinds kort te verkrijgen in de boekhandel. De schrijfster - Natascha van der Stelt - ontmoette ik ruim twee jaar geleden op een bijeenkomst voor het boek 'Natuurlijk samen koken'. Zij was daar destijds om een artikel te schrijven over het ontstaan van 'mijn' boek. Inmiddels zijn we enkele jaren verder en is ook het eetpatroon van Nastasja érg veranderd!
Toen ik hoorde dat zij het boek 'Bakken met haver' heeft uitgebracht, vroeg ik haar of ik op mijn blog nu wat over háár boek mag schrijven. En dat mag!!



Alle recepten in het boek 'Bakken met haver' zijn tarwe- en suikervrij. Natascha schrijft in haar boek dat het haar verbaast dat tegenwoordig in veel recepten geraffineerde suiker wordt vervangen door natuurlijke alternatieven zoals honing of agavesiroop.  Deze vervangers mogen dan natuurlijker zijn, ze hebben wél invloed op je bloedsuikerspiegel en zijn dus niet zonder meer gezond!
Zij verving de suiker dan ook door onder andere vanillepoeder, kokos en kaneel.

Havermoutkoekjes uit het boek 'Bakken met haver'De gluten in tarwe zorgen voor stevigheid en elasticiteit. Haver is van nature glutenvrij en daardoor is het deeg anders van structuur. Hoewel haver niet koolhydraatarm is, bevat het wel goede, complexe koolhydraten en heeft het dus duidelijk de voorkeur boven tarwe. Gerechten met haver zijn een goede invulling van je 'koolhydratenuur', zéker wanneer er geen suikers zijn toegevoegd!

De recepten zijn verdeeld in negen hoofdstukken, waaronder bijvoorbeeld Koeken & koekjes, Cake, Muffins en Quiche. Het recept dat ik uitkoos om met jullie te delen, komt uit het hoofdstuk 'Uit de koekenpan'.
Ik heb dit recept gekozen omdat ik het heerlijk veelzijdig vind en de koekjes zowel zoet als hartig te maken zijn. Lekker variëren dus!


Ingrediënten voor 8-12 stuks:

100 gram havermout
250 ml (amandel)melk
2 eieren
100 gram havermeel
½ tl bakpoeder
snufje zout
olie om in te bakken

Ik voegde extra toe:
½ appel in kleine blokjes
1 tl kaneel

Bereiding:

Doe de havermout in een kom en schenk hier de melk bij. Roer om en laat de havermout 1 uur weken. 
Klop de eieren erdoor. Voeg havermeel, bakpoeder, zout en de smaakmaker toe. (In dit geval dus de appel en kaneel.) Roer alles goed door elkaar tot het een dik beslag is dat nog net niet vloeibaar is.
Verhit 1 eetlepel olie in een koekenpan. Schep een paar opscheplepels beslag in de pan, zodat je 3 of 4 havermoutkoekjes tegelijk in de pan hebt liggen.
Draai het vuur bijna op z'n laagst, zodat de havermoutkoekjes van binnen goed kunnen garen, zonder dat de buitenkant verbrandt.
Keer de havermoutkoekjes pas om als de bovenkant helemaal droog is. Mochten ze nog wat licht van kleur zijn, bak ze dan even op hoog vuur tot ze aan twee kanten goudbruin zijn. Legde havermoutkoekjes tussen twee borden om ze warm te houden.
Verhit 1 eetlepel nieuwe olie in de pan en bak op dezelfde wijze nog meer havermoutkoekjes tot het beslag op is.

Eet je graag gezond maar wil je wél af en toe een lekker koekje bij de koffie voor jezelf of voor je gasten, dan kan ik dit boek van harte bij je aanbevelen! Mijn man is alvast erg blij met dit boek. Hij verdraagt namelijk tarwe niet goed, maar haver wel! Nu moet ik nog beslissen wat ik zal gaan bakken; een courgettequiche met wortel, een kwarktaart of toch liever scones? Ik kan voorlopig vooruit!

Wil je meer informatie over bakken met haver? Ga dan naar www.bakkenmethaver.nl. Je kunt Natascha ook volgen op Twitter (@Nataschakookt) en Instagram (nataschakookt).

Reacties

  1. Ze zien er heerlijk uit, die ga ik zeker ook eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je mooie recensie! Fijn om te lezen dat m'n boek zowel bij jou als je man in de smaak valt!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten