Koolhydraatarme bonboncakejes

Het zijn geen cakejes en geen bonbons, maar lekker zijn ze wel!
De laatste tijd bak ik graag weer 'zoete baksels'. Hoewel ik deze lekkernijen zelf bewaar voor speciale gelegenheden, blijf ik het bakken ervan een uitdaging vinden. Nu diverse mensen in mijn directe omgeving ook koolhydraatbewust zijn gaan eten, bak ik soms 'op verzoek'. Het mes snijdt aan twee kanten; ik hoef niet alles op te eten en ik kan toch fijn experimenteren en bakken!

Onderstaand recept verdient eigenlijk nog een betere naam dan 'bonboncakejes'. Denken jullie even met me mee?


Ingrediƫnten voor 10 tot 15 stuks:

50 gram ongezouten roomboter
50-75 gram macadamia's of walnoten
50 gram hazelnootmeel
20 gram cacaopoeder
25 gram Steviala Kristal Sweet
1 groot ei



Bereiding:

Het zijn geen cakejes en geen bonbons, maar lekker zijn ze wel!
Smelt de boter zonder deze heel heet te laten worden. Hak de macadamia's of walnoten in kleine stukjes en meng ze met het hazelnootmeel en de cacaopoeder en Steviala Kristal Sweet. Breek het ei erboven en prak dit erdoor. Schenk nu de vloeibare boter bij het beslag en roer het opnieuw goed door.
Ik gebruikte de mini-brownie-bakvorm van de Lidl
Ik gebruikte deze leuke bakvorm
die ik kreeg van een vriendin. Zij
kocht hem bij de Lidl!
Verdeel de massa over 10-15 bonbons, afhankelijk van het formaat bakvorm dat je gebruikt.

Bak de bonbons 15-20 minuten op 160°C en laat ze afkoelen in de vorm. Druk ze er daarna
voorzichtig uit.

Tip: Hazelnootmeel neem ik altijd mee wanneer we gaan shoppen in Duitsland. In Nederland is het echter erg kostbaar. Je kunt het eventueel vervangen door amandelmeel.

Reacties

  1. O,O,O wat klinkt dit lekker. Ik geniet ook zo van je ontbijrepen en denk dat dit op hetzelfde vlak zit. Ga ze zeker maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb ze gemaakt, ze zien er wel wat anders uit dan bij jou :) Haha, ik denk de walnoten nog wat te grof.
    Ik doop ze maar cacao slofjes geloof ik :)
    dank voor het delen en bedenken xx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kun je hiervoor ook de rode sukrin gebruiken? Wat is t verschil?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat kan zeker. Je moet dan wel iets meer gebruiken, want de Steviala is wat zoeter. Gewoon naar smaak en proeven maar ;-)

      Verwijderen

Een reactie posten