Hartverwarmende romige witlofsoep met kaas

Witlofsoep met kaas
Hoewel ik graag experimenteer in de keuken, had ik tot voor kort nog nooit zelf witlofsoep gemaakt. Geen idee waarom niet, het kwam er gewoon nooit van. Totdat ik onlangs in de koelkast een pond witlof aantrof. Ze vallen dan wel niet onder de 'vergeten groenten', maar ik was ze wel vergeten. 😉 En waarin verwerk ik al mijn restjes groenten? Juist. Soep!

Naast het feit dat soep lekker is en zeker in de winter hartverwarmend, kun je in een kop soep een enorme hoeveelheid groenten kwijt. Het pond witlof veranderde met wat andere ingrediënten in twee flinke kommen soep.



Ingrediënten voor 2 grote 

kommen soep:

500 gram witlof
400 ml kippenbouillon
1 kleine ui (± 50 gram gesnipperd)
100 gram roomkaas naturel
50 gram geraspte kaas naar keuze (bijvoorbeeld jong belegen boerenkaas)
20 gram roomboter
optioneel: paar druppels stevia

Bereiding:

Witlofsoep met kaasSnipper de ui. Maak de witlof schoon en snijdt de stronken in de breedte in smalle repen. Houd 2 blaadjes witlof achter voor de garnering.
Verwarm de boter in een kookpan met een dikke bodem, en fruit de ui ongeveer 2 minuten. Voeg daarna de witlof toe en bak die 5 minuten op middelhoog vuur totdat deze begint te slinken.
Voeg de kippenbouillon toe en kook het geheel nogmaals 5 minuten. Voeg nu de roomkaas toe en roer goed. Gebruik de staafmixer om de soep te pureren.
Strooi daarna de geraspte kaas door de soep en verwarm de soep totdat de kaas gesmolten is.
Serveer de soep met het laatste restje fijngesneden verse witlof.

Vind je de soep té bitter? Voeg dan een paar druppels stevia toe.

Reacties

  1. Dat klinkt lekker! We houden niet van waterige gekookte witlof (zoals vroeger) dus dit ga ik proberen! 😊

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met een pond witlof is dit zeker niet waterig! Eet smakelijk vast!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ga ik zeker proberen. Ik ben dol op witlof, het kan me niet bitter genoeg zijn (maar dat is witlof tegenwoordig helaas ook niet meer).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klopt! De witlof wordt tegenwoordig zo gekweekt dat hij nauwelijks bitter meer is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoeveel koolhydraten bevat zo'n soepje?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Weinig! Bij Grip op Koolhydraten worden geen koolhydraten geteld, we werken met een groene en oral je lijst met producten. Tellen geeft alleen maar stress ;-)

      Verwijderen
  6. Martine we hebben gesmuld. Dank voor het recept

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten