Koolhydraatarme eiwitrepen met walnoten

Eiwitrepen zijn tegenwoordig helemaal hot. Waar vroeger alleen sporters eiwitrepen aten, zit tegenwoordig half Nederland aan de eiwitrepen. Ze zijn gezond, dus we eten ze! Ze gaan mee naar school, in de trein, naar het werk en natuurlijk naar de sportschool.
De meeste eiwitrepen hebben alleen één groot nadeel, ze zijn behoorlijk duur. Je betaalt al snel een euro per reep, en ik vind dat best prijzig voor een tussendoortje...
Daarbij bevatten veel eiwitrepen naast extra eiwitten ook nog een flinke portie suiker óf zoetstoffen en zijn ze zeker niet koolhydraatarm.



Ik besloot om zélf eiwitrepen te maken. De bestaande recepten op internet bevatten vaak veel pindakaas en honing als 'plakmiddel'. Omdat ik niet teveel zoete ingrediënten wil gebruiken, koos ik ervoor om de eiwitrepen in de oven te bakken en te 'plakken' met ei.
Ik gebruikte voor deze repen soja proteïne, want die moest op. De 'gewone' eiwitpoeder van ei kan natuurlijk ook. Hennepeiwit is ook een aanrader!

Ingrediënten voor 12 repen:

100 gram eiwitpoeder
25 gram haverzemelen
200 gram Griekse yoghurt
60 gram kokosolie
100 gram hazelnootpasta
25 gram cacaopoeder
100 gram pindapasta
2 eieren
snuf zout
100 gram walnoten in stukjes
30 ml water
25  gram Steviala Kristal Sweet
2 el kokosrasp

Bereiding:

Bij deze repen deed ik de walnoten
bovenop in plaats van door het beslag.
Breek de eieren boven een grote mengkom en roer ze los. Voeg de Griekse yoghurt, het water en de gesmolten kokosolie toe. Schep nu de hazelnootpasta en pindakaas erbij en roer alles goed door. Voeg daarna het eiwitpoeder, de haverzemelen, de Steviala Kristal Sweet en de cacao toe en meng alles weer goed. Het is een taai, vrij dik mengel. Als roeren met een lepel niet lukt, gebruik dan een vork om alles te 'prakken'.
Roer als laatste de stukjes gehakte walnoot door het mengsel en voeg een snufje zout toe.

Bekleed een broodbakvorm (26x13 cm) met bakpapier en schep het mengsel erin. Druk het met een lepel goed aan en strijk het glad. Dit is een stuk makkelijker met een natte achterkant van de lepel.
Strooi als laatste het kokasrasp over het beslag. Bak de eiwitrepen 25 minuten op ongeveer 160°C.
Laat de repen afkoelen in de vorm en snijd het baksel daarna in 12 repen of stukken.

Experimenteer met je eigen eiwitrepen door bijvoorbeeld andere noten, gojibessen of extra kokos toe te voegen. Geef ze zo je eigen favoriete smaak!



NB: Omdat er pindakaas in de repen zit, zouden ze officieel GOK-oranje zijn. Aangezien ze per reep minder dan 5 gram koolhydraten bevatten, eet ik toch een reep in een GOK-groene maaltijd. Ik krijg er geen trek op en kan er de hele ochtend op vooruit. Experimenteer zelf hoe jouw lichaam reageert!
Wil je liever geen pindakaas gebruiken? Kies dan voor amandelpasta.


Reacties

  1. Hoi Martine. Je hebt het over een broodvorm. Hoe groot is die wel niet. Kun je de maat doorgeven. Ben bang dat die van mij veel te groot is. Vast bedankt voor dit weer lekkere recept.
    Rita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vandaag gemaakt, echt Martine ze zijn heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Tonia! Ik ben zelf ook fan. Het zijn flinke repen waar je de hele ochtend op kunt teren!

      Verwijderen
  3. Hoi Martine, Heb je ook een vervangend ingrediënt voor de hazelnootpasta? Die heb ik nou net even niet in huis. :-)

    groetjes,
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou dan 80 gram extra pindakaas gebruiken en een klein schepje innuline of psyllium. Jammer dat de chocopasta niet meer verkocht wordt, ik zal het recept binnenkort aanpassen!

      Verwijderen
  4. Wellicht Nutella proberen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met Nutella is de reep niet meer koolhydraatarm! Die pot zit vol suikers ;-)
      Inmiddels zijn er ook weer goede chocoladepasta's zie mijn productenlijst!

      Verwijderen
  5. Kan ik ipv de steviala ook sukrin gebruiken Martine. En hoeveel heb ik dan nodig?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, dat kan wel. Ik denk dat je dan 30-35 gram moet gebruiken, want Sukrin is wat minder zoet.

      Verwijderen
    2. Dank je. Ik ga gelijk aan de slag😋

      Verwijderen
  6. Martine, is Tahin een goede vervanger van pindakaas?

    groetjes, Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eerlijk gezegd weet ik dat niet. Ik hoor het graag als je het geprobeerd hebt!

      Verwijderen
  7. Hallo Martine kan ik de haverzemelen ook vervangen door havermout of psylium vezels?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, dat kan niet :D Havermout is gok-oranje en de repen zijn dan niet meer groen. Met psylliumvezels zal de reep erg droog worden. Je kunt wel tarwezemelen nemen. Wat is de reden dat je wat anders wilt gebruiken?

      Verwijderen
  8. Hoe kan je deze repen het beste bewaren? Wel of niet in de koelkast?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi martine nog een vraagje wat is de voedingswaarde van deze repen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij Grip op Koolhydraten tellen we die niet. We kennen 'groene' en 'oranje' producten. Ik ben persoonlijk ook geen voorstander van al dat tellen... Het maakt snel dat je alleen nog maar met eten bezig bent. Ik neem 1 reep als maaltijd en een halve als tussendoortje.

      Verwijderen
  10. De hazelnoot pasta die bij dit recept staat is die GOK groen? Groetjes van Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is hij. Je moet hem wel met mate gebruiken en niet dagelijks op crackers smeren... Maar in deze hoeveelheid in de repen is het geen probleem.

      Verwijderen

Een reactie posten