Boekrecensie met recept - Hollandse klassiekers anno nu

Gebakken tomatensoep uit het boek 'Hollandse klassiekers anno nu'
Opnieuw mochten mijn zus Wendy Born en ik samen een boekrecensie schrijven én een recept plaatsen. Ditmaal kregen we het nieuwe kookboek 'Hollandse klassiekers anno nu', geschreven door Tjitze van der Dam.

Toen ik het boek doorbladerde was ik direct onder de indruk van de prachtige foto's bij de recepten. Hiervoor waren duidelijk professionals aan het werk geweest, en geen amateurkoks!
Dat klopte, aan dit prachtige boek hebben diverse bekende sterrenchefs meegewerkt.



Er staan enkele eenvoudige recepten in het boek, maar ook recepten voor bewerkelijke gerechten waarvan zowel de bereiding als de opmaak behoorlijk wat tijd zullen vergen. Hollandse klassiekers zijn het zeker, maar geen 'Hollandse prak'!
Omdat mijn persoonlijke voorkeur over het algemeen uitgaat naar eenvoudige recepten, koos ik ook een eenvoudig recept uit dit boek voor jullie uit. Eenvoudig, maar heerlijk van smaak!
Hoewel het niet in het recept staat, bakte ik de tomaten in het recept in olijfolie.

HIER vind je op het blog van Wendy de uitgebreide boekrecensie.

Gebakken tomatensoep


Ingrediënten:

2 kg tomaten
1 gesnipperde rode ui
30 gram tomatenpuree
2 plakjes gerookt spek
1 winterwortel, gesneden
1 liter kippenbouillon

Nodig: Blender of staafmixer

Bereiding:

Snijd de tomaten in grove blokken en bak deze samen met de ui en de tomatenpuree op hoog vuur mooi goudbruin. Doe de pan niet te vol want de tomaten zullen vocht los laten en dan bakken ze niet meer.
Doe de gebakken tomaat in een kookpan samen met het gerookte spek en de gesneden winterwortel. Voeg de kippenbouillon toe en laat de soep ongeveer 1 uur zachtjes doorkoken.
Blender de soep mooi fijn.


Informatie:
Titel: Hollandse klassiekers anno nu
Auteur: Tjitze van der Dam
ISBN: 9789463190473
Uitgeverij: Scriptum Books
Prijs: €24.95

Reacties