Vleeswaren - mag het een onsje minder zijn?

Sinds ik het boek 'Voeding en Welvaartsziekten' van Marijke Samson heb gelezen, probeer ik minder vleeswaren en worstsoorten te eten. Uit haar boek heb ik begrepen dat de toevoegingen aan deze vleessoorten vaak niet goed voor je lichaam zijn. Het valt nog niet helemaal mee want ik ben dol op deze hartige heerlijkheden. Een plakje fuet of ham vind ik echt verwennerij...
Daarbij zijn deze kant-en-klare vleessoorten makkelijk in gebruik. Je kunt ze koud eten en ze zijn vaak lang houdbaar. Die houdbaarheid komt natuurlijk wel van die toevoegingen, want vers vlees bewaar ik niet lang in de koelkast.



Naast 'gezond' vind ik 'makkelijk' ook belangrijk. Het moet namelijk wel haalbaar blijven en in de praktijk van alledag ontbreekt het me vaak aan energie om alles vers te bereiden. Om gezond en makkelijk tóch te kunnen combineren, ben ik mijn eigen 'vleeswaren' gaan maken. Af en toe bereid ik een flinke hoeveelheid en die vries ik dan in porties in. Vervolgens heeft het dezelfde voordelen als vleeswaren, maar niet meer de nadelen!

Hieronder vind je het eerste recept voor kipfilet uit de airfryer. Heb je die niet? Dan kun je ze natuurlijk ook even bakken in een koekenpan of in de oven bereiden.
In de komende tijd zal ik nog meer zulke recepten voor 'vleeswaren' met jullie delen,

Kipfilet uit de airfryer

Je kunt hiervoor hele kipfilets kopen en in gelijke stukken snijden, maar in sommige winkels kun je ook al keurig voorgesneden repen kip kopen. Het voordeel hiervan is dat alle stukken even groot zijn en dus gelijkmatig garen.
Kruid de kipfilet met kruiden en zout naar wens. Controleer of er geen toevoegingen in de kruiden zitten maar of het pure kruiden zijn. Veel kruidenmixen bevatten voornamelijk dextrose, maltodextrine, bloem of paneermeel en daarnaast zijn er smaakstoffen aan toegevoegd. Goedkope, ongezonde hulpstoffen waar je veel voor betaalt. Zélf je kruidenmixen maken is natuurlijk nóg leuker!
Spray wat olijfolie over de kiprepen en bak ze ongeveer 8 à 9 minuten in de airfryer op 180 °C. Bak je nog een volgende lading? Doe ze er dan een minuutje korter in, de airfryer is nu al goed heet!

Laat de kip afkoelen op een bord met keukenpapier en vries ze in kant en klare porties in. Deze kip is ook erg lekker in een salade!

Reacties