Kaasplankje als dessert bij het Kerstdiner?

Afgelopen week verdiepte ik me in het kaasplankje. Natuurlijk heb ik in mijn leven al diverse kaasplankjes gezien en gegeten, maar om er zélf een samen te stellen is weer wat anders.
Omdat kaas koolhydraatarm is, bestel ik in een restaurant regelmatig een kaasplankje als dessert. Ik geef dan wel aan dat de 'zoetigheden' als fruitcompote of appelstroop achterwege mogen blijven.

Op google zocht ik naar 'zelf een kaasplank samenstellen' en mijn beeld werd direct gevuld met een groot aantal websites waar ik informatie kon vinden. Leuk!
Bij website vier was de moed me in de schoenen gezonken... Het samenstellen van zo'n plank lijkt wel hogere wiskunde! De kaastermen vlogen me om de oren en ik voelde me een enorme kaas-analfabeet. Gewoon vijf lekkere kaasjes uitzoeken is culinair gezien blijkbaar helemaal 'not done'...
Wat is precies het verschil tussen een zachte kaas en een verse kaas? De term 'blauwgeaderde kazen' begreep ik gelukkig wel, dus er was nog hoop voor me.



Ik besloot om naar de échte kaasboer te gaan en hem te vragen hoe ik een goede kaasplank samen kan stellen.
"Een basis-kaasplankje samenstellen is eigenlijk heel eenvoudig", zei hij. "Het enige wat je moet onthouden is rood, wit, blauw..."
Ik keek hem blijkbaar nogal verbaasd aan, want hij lichtte het direct toe. "Een kaasje met een rode korst, een kaasje met een witte korst en een blauwaderkaasje..."
Ongelooflijk, zo simpel is het dus!
De kaasboer legde nog uit dat er binnen deze kazen verschillen is in sterkte en in smaak, en dat de keuze voornamelijk neerkomt op wat iemand lekker vindt. Kijk, dát begrijp ik dan weer prima.
Ik kocht een Munster Gerome (rode korst), een eenvoudige roombrie (witte korst) en een Deense biologische Kornbloem (blauwe kaas).
Een heerlijk stukje oude brokkelkaas maakt mijn kaasplankje compleet. Dat is de wimpel, zullen we maar zeggen. 😊



Je kunt je kaasplank verder uitbreiden met diverse producten:
- gedroogd fruit zoals vijgen of dadels
- verse druiven
- brood van gedroogd fruit of notenbrood
- noten
- balsamicosiroop (ik kookte 100 ml balsamicoazijn met 1 tl erythritol tot een siroop)
- wijn of port

Reacties