Groentensmoothie zónder fruit

Smoothie van groene groentenNu mijn gezondheid het de laatste maanden erg laat afweten, is het op tafel zetten van een gezonde en voedzame maaltijd niet altijd makkelijk. Soms ben ik zelfs na het koken te moe om te eten. Niet handig als net alles klaar is natuurlijk. 😃
Gelukkig ben ik creatief en probeer ik voor elk probleem een oplossing te verzinnen. Zo ook voor het probleem 'te weinig groene groenten'. Omdat het eten van salades best veel energie vraagt, besloot ik om mijn groenten vloeibaar te maken. Maar dan wél zo dat er nog gekauwd moet worden.
Kauwen is namelijk ontzettend belangrijk voor de verbranding van je voeding. In je speeksel (dat vrijkomt bij kauwen) zitten stoffen die helpen bij de verbranding. Hap slok weg is dus in dit geval geen gezonde oplossing.

Tegenwoordig zijn er zelfs bij de supermarkten groentensmoothies te koop, maar deze komen vaak uit een sapcentrifuge en bevatten nauwelijks vezels. Zélf grof malen van je groenten is dan een veel beter alternatief. Natuurlijk blijft groenten eten van je bord de beste optie, maar soms moet een mens kiezen.




Ik maakte een heerlijke groene smoothie, die door het gebruik van de Steviala ook nog lekker zoet werd. Natuurlijk kun je de stevia ook weglaten, 't is maar net wat je lekker vindt.

In samenwerking met Steviala is de actie van maart verlengd! Wanneer je voor 30 euro bestelt, kun je een flesje Steviala druppels t.w.v. €5,95 toevoegen aan je mandje. Met de code MARTINE worden de druppels er vervolgens weer afgetrokken. 💗 Het minimale bestelbedrag om de code te laten werken is dus €35,95!


Ingrediënten voor 4 grote smoothies:

½ komkommer
¼ venkelknol
4 flinke stengels bleekselderij
50 gram wilde spinazie
sap van een halve limoen
¼ tl Steviala appel
750 ml water

Bereiding:

Maak alle groenten goed schoon en snijd ze in grove stukken. Vermaal ze met het water in een keukenmachine of blender. Heb je geen grote blender? Vermaal het dan in twee porties en roer het later door elkaar. 
Let op: Maal niet te lang, er mogen best kleine stukjes groenten overblijven.

Volg je het programma 'Grip op Koolhydraten'? Neem dan ook altijd wat eiwitten of vetten bij een smoothie!



Festivalwinkel

Reacties

  1. Hallo Martine, ik vroeg mij af of je nog suggesties hebt voor het toevoegen eiwitten of vetten? Want die smoothies lijken mij heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je zou een avocado mee kunnen mixen, dan heb je direct een vetbommetje erbij. Noten kun je ook vermalen in een smoothie, net als kokosroom. Natuurlijk kun je er ook gewoon wat noten bij eten of een gekookt ei :D

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Gelukkig bevat een limoen nauwelijks suiker, en daar ging het mij om :D

      Verwijderen

Een reactie posten