Monchoutaart (koolhydraatarm en glutenvrij)

Koolhydraatarme en glutenvrije monchoutaartTaart... Voor velen van ons blijft het een verleiding... Taart heeft ook iets feestelijks, we worden er blij van. Regelmatig hoor ik mensen zeggen 'ik kon het niet maken om een stukje taart af te slaan'.
Blijkbaar denken we dat zelfs andere mensen blij worden als we taart eten op hun feestje.
Hoewel ik vind dat je ALTIJD nee mag zeggen tegen zo'n aanbod, realiseer ik me ook dat dat soms lastig is. Wanneer iemand wat voor je neerzet met de woorden 'kijk eens wat ik voor gebakken heb', dan voel je je enorm oenig. Wanneer je enorm overgewicht hebt, snappen ze soms nog dat je 'op dieet' bent, maar nu ik al jaren slank ben, krijg ik nog regelmatig de vraag 'of ik nou n贸g geen taart mag'.
Tsja... Ik wil dus geen taart meer... Ik krijg honger van taart en daarna ga ik dan op zo'n feestje soms nog meer zoete dingen eten. Dat doe ik dus niet meer en eigenlijk kost me dat weinig moeite.
Totdat er een stuk monchoutaart voor m'n neus wordt gezet. Oef... Dan is 'nee' zeggen ineens niet meer z贸 vanzelfsprekend...



Om dat 'probleem' op te lossen en op feestjes mijn eigen koolhydraatarme monchoutaart te kunnen eten, bedacht ik een alternatief. Deze taart is koolhydraatarm en glutenvrij, en daarmee een prima alternatief wanneer je koolhydraatarm of koolhydraatbeperkt eet.
Bewaar de taart net als 'gewone' taart voor speciale gelegenheden en maak er geen gewoonte van om dit soort baksels als ontbijt te gaan nemen. Dat helpt namelijk niet om af te kicken van taart 馃槒

Ik gebruikte in de taart druppels van Steviala met aroma, waardoor de taart ook z贸nder fruit toch fruitig smaakt.
De actie van Steviala vind je onder het recept en duurt nog tot eind april.

Ingredi毛nten voor een taart voor 8 personen:

Voor de bodem:
1 ei
50 gram amandelmeel
50 gram zachte roomboter
50 ml water
10 gram Colon Clean
1 tl speculaaskruiden
⅛ tl Steviala kaneel

Voor de topping:
250 gram slagroom
250 gram roomkaas/monchou
¼ tl Steviala kersen
½ tl Agar Agar

Bereiding:
Bekleed de bodem van een springvorm van 22 cm doorsnede met bakpapier.

Doe de amandelmeel, het ei, de kruiden en het water in een mengkom en roer het goed door met een vork of garde. Voeg nu de boter en stevia toe. Roer dit opnieuw goed door. Als laatste kun je de Colon Clean toevoegen.
Schep het beslag in de springvorm en verdeel het met de bolle kant van een lepel over de bodem.
Bak de bodem nu 20 minuten op 180 ° in een voorverwarmde oven. Laat hem afkoelen en plaats hem daarna in de koelkast.

Bestrijk de randen van de bakvorm aan de binnenkant met wat (kokos)olie of boter.
Klop met een mixer de slagroom stijf. Voeg de roomkaas en de stevia toe en mix dit erdoor. Schep nu de Agar Agar er bij en roer dit goed door het mengsel.
Schep het nu op de koude bodem en laat de taart opstijven in de koelkast.

Met wat roodfruit op de taart is deze nog wel koolhydaatarm, maar niet meer GOK-groen.


Agar Agar is in verschillende vormen te koop, zowel in slierten en blokken als in poedervorm. In het zakje dat ik had zat hele fijne poeder dat bij direct oploste in het slagroommengsel (dat op kamertemperatuur was). Kijk op het etiket van jouw Agar Agar. Je kunt het ook weglaten, het slagroommengsel wordt dan iets slapper maar is dan 贸贸k lekker.

In samenwerking met Steviala is de actie van maart verlengd! Wanneer je voor 30 euro bestelt, kun je een flesje Steviala druppels t.w.v. €5,95 toevoegen aan je mandje. Met de code MARTINE worden de druppels er vervolgens weer afgetrokken. 馃挆 Het minimale bestelbedrag om de code te laten werken is dus €35,95!



Reacties

  1. Kan je de agar agar dan gebruiken zonder te verwarmen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zag lager dat agar agar vaak eerst wordt verwarmd. In het zakje dat ik had zat echter hele fijne poeder dat direct oploste in het slagroommengsel. Kijk op het etiket van jouw agar agar. Je kunt het ook weglaten.

      Verwijderen
  2. Kan je ipv colon clean ook gewone psylicumvezels gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, dat denk ik wel. De ene soort is wat fijner gemalen dan de andere en neemt soms iets meer of minder vocht op. Beetje experimenteren hoeveel je je van jouw soort moet gebruiken.

      Verwijderen

Een reactie posten