Rode kool met appels

Hoewel het al half april is, vond ik het de afgelopen week nog best koud. Heerlijk om dan nog een keertje te genieten  van échte wintergroenten, bijvoorbeeld rode kool.
Ik heb mijn rode kool graag lekker zacht, dus ik heb een behoorlijk lange stooftijd aangehouden in mijn recept. Proef zelf een aantal keren om de gewenste zachtheid te bereiken!

Ingrediënten voor 6 tot 8 personen:
1 biologische rode kool
2 rode uien
4 appels
50 gram roomboter
2 dl rode wijn (zoet of droog naar keuze)
2 el citroensap
2 laurierbladeren
2 kruidnagels
versgemalen peper
zout

Bereiding:
Rasp de rode kool met een keukenmachine of op een mandoline. Met de hand heel fijn snijden kan natuurlijk ook.
Snipper de ui en snijd de appels in kleine stukjes
Verhit de boter in een pan en fruit de ui. De ui moet niet bruin worden, alleen glazig.
Voeg de rode kool en de appel toe en schenk de wijn en citroensap erover. Prik de kruidnagels in een van de laurierbladeren en verstop ze onder de rode kool.
Stoof een uur tot 5 kwartier op een laag pitje en schep tussendoor een paar keer om.

Heerlijk bij gekookte aardappels en rundvlees

Reacties