Kleine loempia's zelf maken

Een aantal jaren geleden was ik op bezoek bij een vriend van mij, en kregen we het creatieve idee om zélf kleine loempia's te maken. Na wat zoekwerk op google, smulweb en in kookboeken hadden we een mooi receptje gecreëerd. Het vinden van de juiste ingrediënten leverde nog even wat problemen op, totdat we doorhadden dat we niet in de supermarkt maar in de Toko moesten zijn!

Omdat ik, bij mijn laatste verhuizing (bijna 4 jaar geleden) mijn frituurpan in de kelder heb opgeslagen, was deze al die tijd nog niet aan geweest. Een verstandige beslissing natuurlijk, want frituren blijft toch altijd een vette bereidingswijze. Het prachtige weer eind mei deed mij echter besluiten om deze pan tóch weer eens tevoorschijn te halen, en ik besloot een mooie voorraad loempia's te maken. Ik wilde deze dan opslaan in de vriezer, en later in de oven kunnen afbakken.




loempiavellen
Na een lange dag boodschappen doen, snijden en hakken, rollen en frituren had ik een paar schalen vol met 2 verschillende soorten loempia's.

Dit is het recept van de kip-variant, morgen volgt de loempia gevuld met gehakt.

Ingrediënten (voor 20 stuks):
250 gram kippendij-filet
1 kruidenbuiltje kip
stukje verse gember van 2 cm
1 bosje lente-ui
5 zwarte peperkorrels
1 tl sesamolie
100 gram fijngesneden witte kool
75 gram geraspte wortel
75 gram klein gesneden prei (witte deel)
100 gram taugé
50 gram glasmie (te koop bij de toko)
zout naar smaak
versgemalen peper
20 loempiavellen (te koop bij de toko)
frituurolie

Bereiding:
Snijd de kipfilet in een paar grote stukken en doe het in een pan. Vul bij met water totdat de kip onder water staat. Doe het kruidenbuiltje, de (geschilde) gember, 1 gewassen bosuitje, de sesamolie en 5 peperkorrels bij de kip in het water. Breng aan de kook en laat 6-8 minuten zachtjes koken. De kooktijd hangt een beetje af van de grootte van de stukken kip. Zet het vuur daarna uit maar laat de kip nog 5 minuten in het water staan, met de deksel op de pan. Zeef de inhoud (bouillon bewaren!) en laat de kip afkoelen. Snijd hem daarna in hele kleine stukjes.

Breng de bouillon weer aan de kook en blancheer de witte kool 2 minuten. Doe na 1 minuut de wortelrasp erbij. Giet af (bouillon bewaren) en laat de groenten goed uitlekken en afkoelen. Blancheer daarna de prei en restant (fijngesneden) lente-ui 1 minuut in de bouillon, giet af en laat uitlekken en afkoelen.

Breng een pan met ruim water aan de kook en doe hier de glasmie in. Zet het vuur uit en laat 15-20 minuten weken. Proef even of de mie zacht genoeg is. Giet af en laat goed uitlekken en afkoelen.

Zorg ervoor dat de kip en groenten goed uitgelekt zijn, anders worden de loempia's te nat. Doe de kip samen met alle geblancheerde groenten en de taugé in een grote bak. Voeg de losalt en versgemalen peper toe en schep alles heel goed door elkaar.

Vul nu de loempia's door een schep groenten-kip mengsel en een klein handje mie op een loempiavel te leggen en in te rollen. (Wanneer je niet weet hoe je loempia's in moet rollen klik dan hier.) Frituur de loempia's op 170 graden ongeveer 4-5 minuten. Laat ze goed uitlekken boven het vet en leg ze op een schaal met royaal keukenpapier en dep ze van boven ook goed droog.

Laat de loempia's goed afkoelen als je ze wilt invriezen. Maak pakketjes van 4 stuks. Warm ze later op in een voorverwarmde oven, 15 minuten op 200 graden.

Reacties

  1. Frituren is niet iets voor elke dag...
    maar als je volgens de spelregels frituurt, valt het met de hoeveelheid vet best mee.
    De buitenkant van het product schroeit snel dicht en de bereidingswijze is kort zodat er niet zoveel vet wordt opgenomen.
    Erg belangrijk is de juiste temperatuur van het vet en dat je niet te veel diepgevroren producten tegelijk gaat frituren want daardoor koelt het vet sterk af waardoor ze veel vet absorberen.
    Gebruik plantaardige oliën of vloeibaar frituurvet,
    Het is rijk aan onverzadigde vetzuren en daarom een prima keuze.

    Ook ik haal alle producten in Aziatische supermarkten en oosterse winkels, verse kruiden, groenten en fruit komen meerdere keren per week aan op de luchthaven.
    Mede door onze lieve Thaise schoondochter is mijn interesse in de Aziatische keuken die er al jaren was alleen maar toegenomen.

    Jij hebt hier in elk geval een makkelijk,eenvoudig maar alleraardigst loempia receptuurtje neergezet.
    Dankjewel voor het delen!!

    Hartelijke groeten,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je lieve complimenten Ger! Fijn dat je nog meer tips geeft, daar hebben mijn bezoekers alleen maar profijt van!

    Groetjes,
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het wordt tijd voor een app LOL dit klinkt weer super maar dat overschrijven van die recepten...... ;-)

    groetjes
    Brigitta

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij is de site op je mobiel ook wel goed te bekijken hoor Brigitta! Ik heb dat tenminste ingesteld... Ik zal eens kijken of ik een simpele app kan maken, leuk klusje voor de vakantie...

      Maar euh... ooit gehoord van de ouderwetse printer? :-P

      Verwijderen
  4. Net via een andere blog je site ontdekt en gelijk gelezen. wat een leuk recept voor loempia's en zo handig als je het ook uitlegt. Ik kook al ruim 23 jaar zoutloos en de kinderen zijn niet anders gewend. Je krijgt al zout genoeg binnen via je brood etc. Wij zeggen maar zo je kan beter zout toe moeten voegen dan dat het TE zout is en met kruiden en knoflook kan je heel veel smaak brengen aan je eten.
    Ps Ik zal een link naar je plaatsen op onze blog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor de complimenten en leuk dat je mijn blog hebt toegevoegd. Ik ga jouw blog ook volgen, goed werk wat jullie doen!

      Verwijderen
  5. Dat moet ik toch ook kunnen? Later misschien - als ik meer tijd heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Na een zoektocht op internet heb ik jouw recept gebruikt als basis. Ik heb 20 loempia's gemaakt met kip en vervolgens nog 20 vega. Hiervoor heb ik 8 falafel balletjes gebruikt die ik in de keukenmachine klein heb gehakt. Ik heb geen frituur, maak bak ze in een klein pannetje met een laagje olie. Ze waren heerlijk! Je uitleg was goed te volgen en erg praktisch, dankjewel!
    Groet, Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo, ik wil graag weten of de loempia's ook in de airfryer kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas heb ik daar helemaal geen ervaring mee, maar je kunt het in elk geval proberen toch?

      Verwijderen
  8. U hebt het over losalt is dat een afkoring van iets of wat betekend dat ik heb het recept overgeschreven dus wil graag weten wat het inhoud alvast bedankt en ga het zeker maken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Losalt is een een zout dat minder natrium bevat. Kijk maar eens op www.losalt.nl
      Dit recept is geschikt voor mensen met een zoutarm dieet. Heeft u dit niet, dan kunt u ook gewoon zout gebruiken!

      Verwijderen
  9. Deze loempia's lijken mij meer op de Vietnamese loempia. Ook lekker hoor.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten