Mayonaise - zelf maken (traditioneel)

Zelf mayonaise maken is helemaal niet moeilijk en het resultaat is verrassend lekker. Een paar dingen zijn belangrijk:
1. Zorg voor verse eieren
2. Alle ingrediënten moeten op kamertemperatuur zijn
3. Het kan altijd een keertje mislukken

Sinds ik koolhydraatbeperkt ben gaan eten, gebruik ik ongegeneerd volvette mayonaise. Heerlijk!
Wanneer mensen dat vreemd vinden vraag ik altijd 'Eet jij je klem aan een pot mayonaise?' Het antwoord is meestal 'nee'... 'En aan een zak snoep?'
Tsja... daar wél aan.

Suiker werkt verslavend, goede vetten niet!

Ingrediënten:
1 eidooier
150 - 200 ml zonnebloemolie
½ tl  mosterd
1 el azijn of citroensap
witte peper
zout naar smaak

Bereiding:
Mix het eidooier met de mosterd, het zout en wat witte peper tot een smeuïg geheel in een hoge, smalle kom. Voeg de azijn/citroensap toe en mix nog even goed door. Doe, terwijl je blijft mixen, langzaam de olie erbij. Begin met een heel klein straaltje en schenk rustig door.
Voeg zoveel olie toe totdat de mayo een mooie dikte heeft. Maak verder op smaak met peper.
Zorg dat de kom goed vaststaat, zodat je die niet vast hoeft te houden. Je kunt dit doen door een theedoek nat te maken, die op het aanrecht te leggen en daar de kom op te zetten. Je kunt ook even aan iemand in huis vragen de kom voor je vast te houden...

Tip: Blijft de mayo te dik? Voeg een klein beetje lauw water toe en mix door de mayo.

Bewaar de mayonaise in een goed afgesloten potje in de koelkast. Afhankelijk van de versheid van je ei blijft hij 3 tot 5 dagen goed.

Ga lekker experimenteren met verschillende smaken en toevoegingen... Denk eens aan knoflookmayonaise of mosterdmayonaise...Ook kun je de mayo minder vet maken door bijvoorbeeld dikke yoghurt of kwark toe te voegen.
Veel plezier!

Reacties

  1. Deze is top:
    Een paar dingen zijn belangrijk: het kan altijd een keer mislukken.. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mayonaise maken is makkelijk zeg dat ik nooit gedacht. En het smaakt nog heerlijk ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reacties
    1. Je hebt gelijk Gerdien, ik maak hem tegenwoordig ook met een combinatie met olijfolie. Je gebruikt natuurlijk per keer erg weinig olie, dus het lijkt me geen probleem hoor :D De mayo uit het boek is ook 'groen' en bevat ook zonnebloemolie.

      Verwijderen
  4. Ik mag absoluut geen zout hebben.
    Heb dus het zout en de mosterd vervangen door knoflookpoeder en ietsje meer citroen toegevoegd. Het is me voor de allereerste keer perfect gelukt mijn eigen mayonaise te maken en het smaakte super!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh wat leuk! Zo zie je maar hoe je zelf tóch lekkere dingen kunt maken als je het een beetje aanpast. Er is ook zoutarme mosterd te koop, misschien mag je die wel?

      Verwijderen

Een reactie posten