Goed te pruimen! Pruimencompote



Deze week kocht ik op de markt 2 kilo pruimen voor 2 euro. Heerlijk, want ik ben dol op pruimen! Thuisgekomen graaide ik er direct een paar van de fruitschaal... Maar oei, die pruimen waren zuur zeg! Hoewel ik van zuur houd, is 2 kilo dan toch wel erg veel.
Maar, niet getreurd... Met wat extra suiker zijn de pruimen in deze compote nog zeer goed terecht gekomen, vind je ook niet?

Ingrediënten:
500 gram pruimen (zonder pit gewogen)
stevia naar smaak
2 el water
scheutje vanille-aroma
½tl kaneel
½tl citroensap



Bereiding:
Was de pruimen en snijd ze in stukjes. Verwijder de pitten. Afhankelijk van hoe grof of fijn je de compote wilt hebben snijd je de pruimen in grotere of kleinere stukjes.
Doe de pruimen in een roestvrijstalen pan en voeg de stevia, vanille, kaneel, citroen en water toe. Zet op een laag vuur en kook in 30-45 minuten tot 'moes'. Afhankelijk van hoe zuur/zoet de pruimen zijn kun je wat meer/minder suiker toevoegen.
Laat afkoelen. Heerlijk in de yoghurt, vla of bij ijs!

Reacties

  1. Lekker Martine

    Eens iets anders dan pruimenjam.
    Ik vind pruimen ook zo lekker.
    (krijgen van de boer meestal een emmertje mee naar huis.
    Het word dan uitdelen onder de buren.
    En jam maken,maar ik ga jou recepie ook uitproberen
    Yummie over het ijs.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn moeder maakte deze vroeger ook zo en nu kan ik het zelf, zó lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een heerlijk receptje! Ik ben het nu voor de tweede keer aan het maken. Volgens mij zit het 'geheim' van de lekkere smaak in de vanillesuiker.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het was heerlijk. Gegeten bij zelfgemaakte rijstpap

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig recept! Wat is dit smaakvol vooral met kaneel erbij. Ik eet het zo op,heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nelleke kroonenburg21 juli 2020 om 10:55

    Heerlijk ...ik eet t bij de koffie of thee op een dikke plak roombotercake met slagroom....hmmmmm

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk, ja, wij eten het bij de hoofdmaaltijd, afgekoeld. Met kalkoenlapjes en gefrituurde aardappelnootjes(bolletjes)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klinkt lekker! Zelf zou ik er ook wel groenten bij willen eten ;-)

      Verwijderen

Een reactie posten