Köftes op een stokje

Dit gerecht werd een paar weken geleden gemaakt door Mounir Toub, kok bij De makkelijke maaltijd van 24Kitchen. Ik verbaasde me erover dat hij zo weinig zout toevoegde, en nam me voor het ook eens te maken.
Vandaag was het dan eindelijk zover! Eerlijk gezegd ben ik (nog!) niet erg thuis in de Marokaanse keuken, maar alle kruiden die ik nodig had stonden gewoon in mijn aanrechtkastje. Behalve natuurlijk de verse koriander, die moest ik kopen. Peterselie heb ik in de tuin, dus ik had alles compleet.
Bij de makkelijke maaltijd worden gerechten gemaakt waar je maximaal een half uur mee bezig bent. Helaas is mijn tempo blijkbaar niet hoog genoeg, want het duurde wel ietsje langer. Waarschijnlijk baart oefening ook kunst en geeft dat na verloop van tijd wat tijdwinst.
Maar ach, koken is leuk en wat maakt het dan uit dat het iets langer duurt?


Het idee van de 'gehaktballen op een stokje' vind ik erg leuk, en heb ik deze keer dus ook uitgevoerd. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat ik volgende keer gewoon makkelijke balletjes draai... Hoewel het eruit ziet valt het gepruts met de stokjes toch een beetje in de categorie 'zinloos geklooi'. Voor kinderen is het wellicht wél een waardevolle aanvulling!


Ingrediënten voor 4 personen:

Köftes:

400 gram gehakt
1 ei
1 tl mosterd
15 gram tarwe-/haverzemelen
1 tl kerriepoeder
2 handenvol verse koriander
halve ui gesnipperd
1 el olijfolie
versgemalen peper
zout naar smaak


Saus:

5 tomaten
3 uien
3 tenen knoflook
2 tl paprikapoeder
1 royale tl gemberpoeder
1 royale tl kurkuma
1 el zonnebloemolie
1 handvol verse peterselie
versgemalen peper
zout

2 courgettes
1 el olijfolie
versgemalen peper
300 gram zilvervliesrijst


Bereiding:

Snijd de uien in grove stukken en snipper de knoflook. Verwarm een eetlepel olijfolie in een braadpan en doe de uien en knoflook erbij. Roer even om. Doe daarna de paprikapoeder, gember, kurkuma en versgemalen peper erbij. Roer dit goed door zodat de uien en de kruiden zich goed mengen. Laat dit even pruttelen zodat de smaken goed vrij kunnen komen. Snijd ondertussen de tomaten in kleine blokjes en doe deze erbij. Schep goed op, doe de fijngesneden peterselie erbij en de deksel op de pan.
Het vocht zal nu uit de tomaten komen waardoor er een saus ontstaat. Laat zachtjes pruttelen, hoe langer hoe beter! De saus moet minimaal 20 minuten heel zachtjes koken. Breng hem nog op smaak met wat versgemalen peper en zout.

Snijd de koriander fijn (de steeltjes mogen erbij) en meng deze met het gehakt, het ei, de mosterd, de kerriepoeder en versgemalen peper en zout. Houd een klein beetje gesneden koriander achter voor de garnering. Voeg de zemelen toe aan het gehakt en kneed deze er nog doorheen. Als het gehakt nog te nat voelt kun je een beetje extra zemelen toevoegen.
Verdeel het gehakt in 4 gelijke stukken en vouw deze om (in water voorgeweekte en weer afgedroogde!) satéprikkers. Laat de köftes nu even rusten op een bord.

Verwarm de oven voor op 90 graden en doe een el olijfolie in een ovenschaal. Snijd de courgettes in de lengte in 4 plakken en leg ze in de ovenschaal. Door ze even te draaien en over elkaar heen te draaien krijgen ze allemaal een dun laagje olijfolie. Grill de plakken in een hete grillpan, zodat ze een mooi raster krijgen. Dit doe je door de plakken 3x te draaien. De eerste keer leg je ze op de andere kant in de grillpan, de tweede keer als je omdraait draai je ze ook een kwartslag in de pan. Daarna nog een keer omkeren... Tussendoor niet schuiven doet de truck! Even oefenen, en zonder prachtig raster zijn ze ook lekker!
Leg de plakken die klaar zijn in de ovenschaal, grill ze in meerdere ladingen zodat ze ruim in de pan liggen.
Houd de plakken die gegrilld zijn warm in de oven. Bestrooi ze met wat versgemalen peper.

Doe in een koekenpan een eetlepel zonnebloemolie en leg de köftes er voorzichtig in. Bak ze op laag tot middelhoog vuur tot ze rondom bruin zijn. Draai ze met 2 lepels of vorken, zodat ze niet uit elkaar vallen.
Kook ondertussen de rijst.

Serveer per persoon 2 plakken courgette en 1 köfte. De saus kun je apart in een bakje serveren of over het vlees. Strooi wat (achtergehouden) gesneden koriander over de saus.

Bismillah / Eet smakelijk!

Reacties